Teljes levelezés Máté András és énközöttem
a ’Cantoros’ cikkem elutasításáról.
A cikk a Ruzsa Konferencia 2009 alkalmával elhangzott előadásomat tartalmazza. A lista elején található Mekis Péter felhívása
a cikk megírására.
Geier János
Feltéve: 2010.09.29
A levelek kirakását annak hatására határoztam el, hogy 2 nappal korábban (2010.09.27. -én) Máté András egy blogot/fórumot indított a témában. Ebben a blogban Máté András megpóbált engem kipellengérezni, de a blogbejegyzések végigolvasásából kiderül, hogy az visszájára csapott: egy világos kérdés után meglepő gyorsasággal visszavonulást fújt. Ez nem is csoda, hiszen a kérdező hazugságon kapta.
Célom ezzel a nyilvánosságra hozatallal az, hogy a tisztelt olvasó pontosan eldönthesse, mennyire helytállók a posztolónak (MA) a poszt bevezetőjében és a későbbiek során elhangzott, rám vonatkozó jellemzései és minősítései.
A levelek mindegyike hivatalos levél, hiszen végig a cikk elutasításáról van benne szó, és Máté András ezekben a Ruzsa konferencia szervezőbizottságának tagjaként és a Világosság c. folyóirat vendég szerkesztőjeként szerepel.
A kérdéses cikk nem egy sima beküldött cikk volt, hanem a Ruzsa konferencia szervezőbizottságának explicit felkérésére íródott. Leveleimben végig arra szerettem volna világos választ kapni, hogy mi a visszatáncolás oka. Erre azonban semmi választ nem kaptam.
A leveleken semmit nem módosítottam, még a sajthibákat sem, és egyet sem hagytam ki. (Kivéve 2 olyant, amelyet félreírás okán, módosítva újra küldtem, ezekből csak a legutolsó verziót tettem ide.) A végén Mekis Péterrel folytódik a levélváltás, amikor ő vette át a Ruzsa konferencia szervezőbizottságának képviseletét. Az ide bemásolt utolsó levél az, amelyben részemről elhangzik, hogy a folytatás már „ringen kívül” megy.
(2010.10.07.): Kiegészítve (a végére téve) Mekis Péter leveleivel, az ő kérésére (Itt csak az első néhány levél van, a többit ld itt: MekisLevelezes.htm)
Előzetes levelek, melyekben Mekis Péter felhívást
intéz a konferencia előadóihoz cikk megírására
From: Logic Language Mathematics <ruzsaconf@gmail.com>
Dátum: 2009. szeptember 30. 22:21
To: ….Geier János <janos@geier.hu> …(és azok, akik a konferencián magyar nyelven adtak elő)
Másolatot kap: András Máté <mate.andras53@gmail.com>
Tárgy:
prezentációs fájlok + Világosság különszám
Kedves Előadóink!
Még egyszer szeretnénk megköszönni, hogy megtisztelték konferenciánkat a
részvételükkel. Nagy öröm volna számunkra, ha elküldenék az előadásaikon használt
prezentációs fájlokat és handoutokat, hogy feltehessük azokat a konferencia
honlapjára. Az anyagok jelszavas védelem alatt lesznek, csak a résztvevők
férhetnek majd hozzájuk.
A Világosság a jövő évben különszámot fog szentelni a konferenciánk magyar nyelvű
előadásainak. Kérjük, hogy amennyiben szeretnének ebben szerepelni, küldjék el
december 31-ig nekünk az előadások megírt változatát. A terjedelmi korlát
15ezer leütés. Amennyiben hozzájárulnak, tanulmányaikat a prezentációs
fájlokkal együtt feltesszük a konferenciahonlap jelszóval védett részére, hogy
a többi résztvevőnek ne kelljen a különszám megjelenéséig várni az
elolvasásukkal.
Tisztelettel:
Mekis Péter
a szervezők nevében
Ismételt felhívás a finisben
From: Logic Language Mathematics <ruzsaconf@gmail.com>
Dátum: 2009. december 31. 14:02
To: ….Geier János <janos@geier.hu> …(és azok, akik a konferencián magyar nyelven adtak elő)
Másolatot kap: András Máté <mate.andras53@gmail.com>
Tárgy: Ruzsa-konferencia
-> cikkek
Kedves Résztvevők!
Lassan nekilátunk a proceedings-szerkesztésnek. Fontos volna tudnunk,
hogy kitől számíthatnak cikkre. Kérem, jelezzenek vissza, ha terveznek
cikket küldeni. Az eredeti év végi határidőhöz nem ragaszkodunk, de
kérjük, azt is jelezzék, hogy mikorra tudnak elkészülni a munkával.
Boldog új évet:
Mekis Péter
a szervezők nevében
Válaszaim a második felhívásra
From: Geier János <janos@geier.hu>
Dátum: 2009. december 31. 18:31
To: Logic Language Mathematics <ruzsaconf@gmail.com>
Tárgy:
Re: Ruzsa-konferencia -> cikkek
Kedves Péter!
Mellékelem a Világoságba szánt cikkemet.
Ha a spaceket, címet és hivatkozásokat beszámítjuk, kissé túlnőtt a 15
ezren.
Szükség esetén talán tudok még szabdalni belőle.
Köszönöm a szervezést és a lehetőséget.
Üdvözlettel, és BUÉK.
Geier János
From: Geier János <janos@geier.hu>
Dátum: 2010. január 4. 8:52
To: Logic Language Mathematics <ruzsaconf@gmail.com>
Tárgy:
Cikkem javított verzija
Kedves Péter!
A cikkemen még módosítottam, stilizáltam.
Mellékelem a javított verziót.
Kérlek, ha még lehetséges a módosítás, ezt tekinstétek véglegesnek.
Köszönettel
Geier János
Alább következik Máté Andrással folytatott levelezésem
1. levél: Reagálás a beküldött cikkemre Máté Andrástól 7 hónap után
From: Máté András <mate.andras53@gmail.com>
Dátum: 2010. július 20. 15:53
To: Geier János <janos@geier.hu>
Tárgy:
Re: szemantikai értékrés
Melléklet: 'Hopeless.ps'(167KB) 'Legyen.doc' (25,6KB
Geier János wrote:
Szia András!
Végigggondoltam a tegnapi ppt fájlban lévő levezetésedet.
Én azt látom, az átalad javasolt módon sem lehet megkerülni a Diag. tételt.
A mellékelt doc fájlban erre konkrétan rámutatok.
Várom válaszod.
Üdv
János
(Nem tudom, melyik címedet használod inkább, elküldtem mindkettőre)
Szia János!
Elnézést a hosszú hallgatásért; csak most jutottam el odáig, hogy foglalkozni
tudjak egy kicsit az üggyel és a cikkeddel.
A múltkor mellékelt fájlodat visszaküldöm egy megjegyzéssel - végeredményben ez
a döntő. Azért egy pár dolgot még hozzátennék. Az én verzióm esetében az
értékrésre való hivatkozás mindenképpen jogtalan, mert abban nem szerepel
egyetlen individuális terminus sem. Rögzített \phi-ről csak te beszélsz, én egy
H függvényt definiáltam, teljesen korrekt módon, az összes (létező)
H-->pot(H) függvényeken) (csak jobb lett volna más betűt használni, mondjuk
F-et). A te verziódban (Világosság-cikk) pedig a nem jelölő individuális terminus
nem a T (az tetszőleges B függvényhez létezik, és addig nem használtad ki sehol
a bijektivitás feltételezését, tehát nem jogos diszkvalifikálni azért, mert egy
még nem játszó feltevés mellett nem létezhet), hanem a t. De t-nek léteznie kell,
ha az indirekt feltevés igaz, azaz B bijektív. Ha másfelől a diagonalizációs
tételedből következik, hogy nem létezhet, akkor ez mindössze annyit
jelent, hogy az indirekt feltevés hamis, nincsenek bijektív B-k. (Figyelj a
saját i./ kritériumodra!) Tehát mindenféleképpen csupán egy kicsit
túlbonyolított Cantor-bizonyításhoz jutunk a gondolatmenetedből. Hogy a
szeparációs axiómával tehető teljessé a bizonyítás, abban igazad van, de a
szeparációs axiómát implicite minden naiv (Zermelo előtti) halmazelméleti
gondolatmenet felhasználta. Sőt, annál erősebbet használt fel: a korlátlan
komprehenziót, tehát azt, hogy minden tulajdonságnak (egyváltozós nyitott
mondatnak) van terjedelme. A Russell-paradoxon tanulsága éppen az, hogy ezt a
naiv feltételezést gyengíteni kell.
Summa summárum: számomra, mint az összeállítás szerkesztője számára a beküldött
cikked vállalhatatlan. Ezzel sajnos alighanem bekerülök azon betonfejű szamarak
sorába, akik nem értették meg a zsenit, de ha választanom kell a cikked
szerkesztőként való jegyzése és eközött, inkább ezt vállalom.
üdv
andrás
UI: Hodgesnek, a JSL hasonlóan betonfejő volt szerkesztőjének a cikkét is
mellékelem, de cím után a neten könyű megtalálni a forrását is.
Válaszom az
1. levélre
From: Geier János <janos@geier.hu>
Dátum: 2010. július 21. 10:34
To: Máté András <mate.andras53@gmail.com>;
Másolatot kap: Máté András <mate@ludens.elte.hu>;
Tárgy:
Re: szemantikai értékrés
Kedves András!
Köszönöm a leveldet, nagy hiányt pótol. Ugyanis már vagy fél éve várok valami kicsi kis visszajelzét a tavaly dec 31 -én Mekis Péternek beküldött előadás-összefoglalómról, de eddig még csak annyi választ sem kaptam, hogy beérkezett-e. A további sorsáról meg végképp nem tudtam eddig semmit: nem tudtam, mikor fog megjelenni a Világosság összefoglaló különszáma a Ruzsa konferencia magyar nyelvű előadásairól, vagy azóta megjelent e egyáltalán. Azt pedig fel se tételezem, hogy bármiféle ok miatt ebbe ne kerülne be az én írásom, hiszen az a ténylegesen elhangzott előadásomat tükrözi, az előadásom eddig a beküldött absztraktot tökrözte. Ebbe a Világosság számba pedig a meghirdetés szerint az előadások írásbeli változtata kerül.
Szumma szummárum: ennek fényében nem tudom értelezni az emailed végén erre a kérdésre csak implicite utaló kijelentésedet.
Kérlek ezért Téged, mint a konferencia szervezőjét és a különszám szerkesztőjét, tájékoztass engem röviden, de kimerítően, és főként explicit módon a beküldött anyagom sorsáról és a Világosság különszám helyzetéről.
baráti üdvözlettel
János
2. levél
From: Máté András <mate.andras53@gmail.com>
Dátum: 2010. július 21. 11:21
To: Geier János <janos@geier.hu>
Tárgy:
Re: szemantikai értékrés
Kedves János!
Én úgy gondolom, elég egyértelmű voltam, de fogalmazhatok még explicitebben is:
az előadásod a Világosság megfelelő blokkjában nem fog megjelenni, mert én
elutasítom. Nem különszám lesz egyébként, csak egy szám részeként egy blokk,
várhatóan ősszel, de a Világosság körül egyelőre problémák vannak. Viszont
automatikus megjelenést senkinek sem ígértünk, és a szerkesztő szakmailag felel
azokért a cikkekért, amelyek megjelennek.
Üdv
András
Válaszom a 2. levélre
From: Geier János <janos@geier.hu>
Dátum: 2010. július 24. 19:16
To: Máté András <mate.andras53@gmail.com>; Máté András <mate@ludens.elte.hu>
Tárgy:
Re: szemantikai értékrés
Kedves András!
Továbbra is az explicitség
jegyében, de most szakmára koncentrálva. Szeretném megérteni az
eszmefuttatásodat ami itt van alább az erdeti emailedben, de nem mindenütt
tudom követni, mikor mire utalsz. Itt van előttem a beküldött cikkem,
abban nézem a Tétel 1 levezetését. Mintha azt mondanád - és ez az ami
nem világos utalás számomra - hogy ez a Tétel1 levezetés -verzió nem
tükrőzi a "tankönyvi" levezetések sémáját. Így gondolod?
(Én továbbra azt gondolom, hogy a Tétel1 nek az általam adott levezetése
hűen tükrözi az általánosan elterjedt levezetést.)
Kérlek, tisztázd
számomra a következőket:
(i) Szerinted a
Tétel 1 általam
adott levezetésének gondolatmenete eltér a szokásostól
(azaz, hogy én egy saját "GJ" verziót állítottam elő, amit aztán
könnyen cáfolok)? Ha igen, miért?
(ii) A Tétel 2
vel vagy
annak bizonyításával van baj talán? Ha igen, miért?
(iii) A Tétel2
nek a Tétel1 levezetésére való alkalmazásával van talán gond? Ha igen, miért?
(Azt, hogy a
Diagonlizációs tétellel lenne gond, nem hiszem hogy gondolod, azt mintha
elfogadtad valna, noha nem mondtak ki, de támaszkodtál rá.)
(iv) Arra kérnélek,
írd le nekem a Cantort levezetést úgy, ahogyan te gondolnád, tetőtől talpig,
azaz: tétel kimondása, indirekt feltétel(ek) kimondása (ha van(nak) nálad) majd
a levezetés. Ha kérhetem, az én jelöléseimmel. (Vagy ha a te
jelöléseidet előnyösebbnek tartod, akkor pedig írd át légysz az én
tételeimet a másik jelölésrendszerre - szóval a kettő legyen pontosan
ugyanazon a nyelvezettel leírva. )
És akkor majd egymás
mellé teszem a kettőt, és máris világosabb lesz számomra minden, mire
gondolsz.
baráti üdvözlettel
János
ui:
A fentieken túl (de
nem azok helyett) az is nagy segítség lenne számomra a szakmai álláspontod
megértésében, ha nem arra a power point bemutatóra alapoznánk, amit egy későbbi
alkalommal vetítettél, nekem odaadtad, én arra reagáltam, amire meg most
reagáltál mellékletben elküldve a megjegyzéseddel ... én az eredeti cikkem
közvetlen bírálatára számítok. Azaz: előnyös lenne, ha a beküldött cikkemet
látnád el "kék" megjegyzésekkel, hiszen én azt küldtem be. A
használhatóságon belül a lehető legapróbb részekre bontottam mindent, pont
azért, hogy ha valaki hibát lát benne, az arra rá tudjon bökni: na, itt a hiba,
ezért és ezét. Elvégre ez a matematikai levezetések több évszázad alatt
kiforrott stílusa.
(Itt
jegyezem meg: a beküldött cikkem taralma azonos az előadásom
tartalmával, annak tartalma pedig a beküldött absztraktom tartalmának
kifejtése. Sőt: az absztrakt beküldésekor mellékeltem azokat a linkeket, melyek
saját honlapomra mutatnak - amit Te is ismersz régóta, de ha nem, hát a
linket megadtam - és tartalmilag ott is az van, ami a beadott
cikkemben. Ebből már következik egy lényeges dolog, de ez nem szakmai kérdés,
talán majd máskor megbeszélhetjük.)
3. levél
From: Máté András <mate.andras53@gmail.com>
Dátum: 2010. július 25. 16:00
To: Geier János <janos@geier.hu>
Tárgy:
Re: szemantikai értékrés
Kedves János!
A hiba a cikedben az utolsó szakaszban van ("Kapcsolat a Zermelo Fraenkel axiómarendszerrel "). A
Zermelo-(részhalmaz-, komprehenziós) axióma ugyanis nem azt változtatta meg a
korábbi halmazelmélethez képest, hogy több halmaz létezését tételezte fel,
hanem azt, hogy kevesebbet. A korábbi (naiv) halmazelméletnek az volt az
implicit előfeltevése (bár ez pl. Fregénél egészen explicit), hogy tetszőleges
tulajdonsághoz létezik az illető tulajdonsággal rendelkező objektumok halmaza.
A Zermelo-axióma ezt úgy korlátozta, hogy egy halmazon belül tetszőleges
tulajdonsághoz létezik az illető tulajdonsággal rendelkező elemek részhalmaza.
(Később a Fraenkel-axióma ennél kicsit többet is feltételezett, de ez most
mindegy.) A T halmaz létezése tehát a korábbi halmazelmélet (implicit)
előfeltevéseiből is következett. A T2 tételedben helyesen kimutatod, hogy
bijektív B-hez T nem létezhet. De ebből csak az következik, hogy nincs bijektív
B, azaz a Cantor-tétel. Pont.
Ez az utolsó szavam ebben a témában. Sajnos időm és erőm nem engedi, hogy
többet foglalkozzak vele.
üdv
andrás
Válaszom a 3. a levélre
From: Geier János <janos@geier.hu>
Dátum: 2010. július 27. 11:27
To: Máté András <mate.andras53@gmail.com>;
Másolatot kap: Máté András <mate@ludens.elte.hu>;
Tárgy:
Korrekció, végleges: Fw: szemantikai
értékrés, elírás javítással
Kedves Máté András!
Eszerint a "Kapcsolat .." fejezet előtti rész tökéletesen érthető és hibátlan szerinted is, az abban kimondott "Következmény" is helyes. Azaz elfogadod, hogy matematikai gondolatmenettel kimutattam: az eredeti C. levezetés hibás, a * ponton elakad. Helyette persze lehet egy másik bizonyítást csinálni, ami azon alapul, hogy szembe állítjuk a bizonyított Tétel 2 -t egy axiómával a ZFC ben, - illetve a legutóbbi elemzésed szerint - a naív halmazelméletben egy vélekedéssel, idézem tőled: "A T halmaz létezése tehát a korábbi halmazelmélet (implicit) előfeltevéseiből is következett." (Ezt én is így gondoltam eddig is, de annyira triviálisnak gondoltam, hogy nem szenteltem neki explicit mondatokat, tekintettel a leütési korlátra. Azt, hogy a ZF ax rendszer "kevesebb" halmazt enged meg én is tudom, de ez "itt nem játszik", mivel még éppen eleget enged meg ahhoz, hogy a T létezzen. Sőt a nevezetes axióma még hivatkozási alapot is nyújt T létezésére, erősebbet, mint az említett naiv (implicit) vélelkedés.)
Vagyis lehet a dolgozatomról tovább filozófálni: mi az erősebb, egy bizonyított tétel, vagy egy implicit vélekedés, netán egy előre kimondott mesterséges axióma.
Eszerint tehát pontosan ugyanarról beszélünk, legfeljebb az előbbi kérdésen lehet filozófiai - de nem matematikai - vitát folytatni. Így a dolgozatom nemcsak hogy korrekt és hibátlan, de még gondolatébresztő is. A cikkem nemcsak ebből az utolsó következtetésből-elemzésből áll, sok mindent állít korábban is, kellően világosan és kellően alátámasztva. Ezek után nem tudom, mivel indokolod az elutasítását.
A CIKK ELUTASÍTÁSÁNAK HIVATALOS RÉSZLETEI:
Szeretnék korrekt és explicit válaszokat kapni az alább részletezett kérdéseimre, hogy úgy mondjam: hivatalos választ. Mert az nem csak úgy van ám, hogy a szerkesztő azt mondja, "ezt nem tudom vállalni", és ennek alapján ráfogja a dolgozatra, hogy az nem üti meg a kellő minőséget (Ez utóbbi véleményedet szintén csak implicit célzással teszed, gondolok többek között itt a Hodges féle cikk célzatos mellékelésére. Az a cikk a dilettánsokról szól, és arra se mutattál rá, melyik ott felsorolt tipushibába esne szerinted az én dolgozatom.)
A szerkesztő valóban felel a megjelenő cikkek minőségéért, csakhogy - nyugodtan ki merem jelenteni, és állok elébe bármiféle független szakértői bírálatnak - a cikkem nem rossz minőségű. Ha pedig az ellenkezőjét gondolod, azt bizony kellő alapossággal és tárgyilagosssággal be kéne bizonyítani, a folyóiratok cikk-közlési íratlan és irott szabályinak betartásával.
A szerkesztő tovűábbá azért is felel, hogy ne akadályozza a gondolatok szabad áramlását, ne fossza meg a potenciális olvasókat olyantól, ami vélhetően nagy érdeklődésre tarthat számot. (Ott voltál az 5 nappal későbbi Elméleti Filozófiai szemináriumon, láthattad az érdeklődést.)
Kérek kimerítő, korrekt és egyenként explicit választ az alább felsorolt pontokra.
1. Kérem tájékoztass arról, mi volt e cikkek elbírálásának folyamata, egységesen minden beköldött dolgozatra.
2. Szereném megismerni a bíráló(k) kellően részletes (a cikk konkrét pontjaira mutató), áttekintő véleményét a teljes cikkemről. Elutasítás esetén ezt feltétlenül elvárom.
3. Kérem megmagyarázni a következő ellentmondást. A beküldött cikkem tartalma azonos az előadásom tartalmával, annak tartalma pedig a beküldött absztraktom tartalmának kifejtése. Az absztrakt beküldésekor mellékeltem azokat a linkeket, melyek saját honlapomra mutatnak - amit Te is ismersz régóta, de ha nem, hát a linket megadtam - és tartalmilag ott is az van, ami a beadott cikkemben. Tehát mint a Ruzsa konfrencia szervezői, tudhattátok, miről és mit fogok előadni. Továbbá én is megkaptam Mekis Péter azon körlevelét, amelyben az elhangzott előadások Világosságban való megjelenésére szóló felhívás volt (2 ilyen is volt).
Ezek után meglepő ellentmondás, hogy mégis vissza akarod utasítani a cikket azzal a megjegyzéssel, hogy "senkinek nem igértünk automatikus megjelenést". De igen: azt igértétek, hogy amelyik előadás elhangzott, az meg fog jelenni, és ehhez nem tettetek hozzá semiféle feltételt. Ezen felül a cikkem várható tartalámát is ismertétek, hiszen az előadásom elhangzott. Ez az ellentmondás magyarázatot igényel, amit elvárok.
(Pl. miért nem akkor mondtátok, hogy az előadásom nem jelenhet meg cikkben? Vagy esetleg el se kellett volna küldeni nekem azt a körlevelet, persze ez is állásfoglalást igényelt volna. Nyilván egy nagyon pocsék vagy az eredeti témától eltérő cikk esetén ez az ellentmondás nem áll. De itt nem erről van szó, vagy ha igen, be illene bizonyítani.)
Várom szerkesztői minőségedbeni hivatalos válaszod.
Üdvözlettel
Geier János
4. levél
From: Máté András <mate.andras53@gmail.com>
Dátum: 2010. július 28. 17:43
To: Geier János <janos@geier.hu>
Tárgy:
Re: Korrekció, végleges: Fw: szemantikai
értékrés, elírás javítással
Tisztelt Geirer János!
Geier János wrote:
Eszerint tehát pontosan ugyanarról beszélünk, legfeljebb az előbbi kérdésen lehet filozófiai - de nem matematikai - vitát folytatni. Így a dolgozatom nemcsak hogy korrekt és hibátlan, de még gondolatébresztő is. A cikkem nemcsak ebből az utolsó következtetésből-elemzésből áll, sok mindent állít korábban is, kellően világosan és kellően alátámasztva. Ezek után nem tudom, mivel indokolod az elutasítását.
Azzal, hogy a konklúziója hibás.
A Cantor-tétel szokásos bizonyításával semmi probléma nincsen. Egyrészt ki
lehet mutatni, hogy a T halmaz nem létezhet (ezt tartalmazza minden bizonyítás,
nemcsak a te túlbonyolított gondolatmeneted), másrészt egy indirekt feltevésből
következik, hogy létezik. Ergo az indirekt feltevés - az, hogy létezik bijektív
leképezés - hamis, q. e.d. Mellesleg azt te is elismerted, hogy a
Zermelo-Fraenkel-axiómarendszeren belüli bizonyítás helyes, én pedig ehhez csak
annyit tettem hozzá, hogy akkor a naiv halmazelméleten belüli bizonyítást is el
kell fogadni.
Ez a legutolsó levelem ebben a témában.
Máté András
Válaszom a 4. levélre
From: Geier János <janos@geier.hu>
Dátum: 2010. augusztus 2. 13:28
To: Máté András <mate.andras53@gmail.com>;
Másolatot kap: Máté András <mate@ludens.elte.hu>;
Tárgy:
Cantor cikk
Kedves Máté András!
A megjelenéssel
kapcsolatos kérdéseimet teljesen válaszolatlanul hagytad. A szakmai érveid vagy
tárgyi tévedések, vagy az előadásomban és a cikkemben foglaltak
félreértelmezései. A cikk visszautasítása komoly szerzői jogi kérdést is
felvet. A beküldött cikkem
elutasítására tehát semmi elfogadható ok nincs. Kérem azt elbírálni és
megjelentetni a többi magyar nyelvű Ruzsa-konferencia cikkel azonos módon.
Ezeket alább részletezem és indoklom.
Hivatalos kérdéseim meg nem válaszolása
Nem tudom mire vélni, hogy a megjelenéssel kapcsolatos,
előző levelemben feltett világos kérdéseimet egyszerűen elereszted a füled
mellett. Akár igazad van szakmailag, akár nem, a kérdéseim meg nem válaszolása
rendkívül inkorrekt cselekedet részedről, mint a konferencia szervezőjétől, és
mint régi kollégától. A válaszok hiányában viszont kénytelen vagyok a 'maximum
likelihood elv' alapján a legplauzibilisebbet feltételezni: a beadott
konferencia-cikkeknek semmiféle korrekt szakmai bírálati folyamata nem volt, az
én cikkem pedig eleve nem jelenhet meg valakiknek a zsigeri felháborodása
miatt. Ezt azonban nem lehet kimondani, így ürügyet kell találni látszólagos
szakmai kifogásokkal. Ez a kellemetlen feladat pedig rád hárult. Eddig,
látszólag, jól álltad a sarat.
Az előbbi gyanú alól csak az adhat számodra/számotokra
felmentést, ha - szakmai magánvéleményedtől függetlenül - megkapom a részemre
jogosan járó válaszokat az előző levelemben feltett, a cikk megjelenítésével
kapcsolatos kérdéseimre, és korrekt, független bírálatot kap a cikkem.
Ismételten és
határozottan kérem az előző levelemben feltett, a cikk megjelenésével
kapcsolatos kérdéseim érdemi megválaszolását!
A szakmai
érvek
Legutóbbi leveledben ismét megpróbálod felmondani a
hivatalos leckét. De én épp az abban rejlő hibát mutattam ki a cikkemben. A
válaszaidból azt látom, hogy itt valamit nagyon félreértesz. Felületes
olvasással a cikkem talán félre is érthető, ezért néhány instrukció az értő olvasáshoz:
1. Először is észre kéne venni: én autentikus forrás
(Ruzsa(1966)) alapján rekonstruáltam a hatványhalmazokról szóló Cantor tételt
és annak bizonyítását, mint prototípust, hogy egyértelmű legyen, miről
beszélünk. Ezt nevezem ”eredeti, szokásos” bizonyításnak. Egy tucat más forrást
is vehettem volna alapul, de azok gondolatmenete is tökéletesen azonos ezzel.
Ruzsa konferencia lévén, erre esett a választásom.
2. Észre kéne venni azt is, hogy én nem egy alternatív Cantor
bizonyítást mondtam el! Az eredeti, szokásos Cantor bizonyítást szedtem ízekre,
és abban mutattam ki a matematikai hibát. A hibára a Tétel2 után kimondott
„Következmény” mutat rá.
3. Észre kéne venni: én nem azt mondom, hogy a Cantor tétel
nem igaz, még csak azt sem, hogy esetleg valahogyan másképp nem bizonyítható.
Azt bizonyítottam be, hogy az eredeti, jelenleg is általánosan elterjedt Cantor
bizonyítás hibás.
4. Felesleges most újabb és újabb Cantor bizonyításokat
kitalálnod az eredeti helyett, hogy hogyan lehetne másképp. (Most legutóbb már
a T létezésének bizonyításával próbálod megfogni a dolgot, ez kb. a harmadik
vázlatos verziód.) Én az eredeti, szokásos bizonyításról beszélek, amit
Hilberték és Russellék és a többiek használtak annak idején, és amit a
különféle tankönyvek és kézikönyvek azóta is citálnak. Tudsz mondani olyan
referenciát, ahol másképp megy a bizonyítás? (Referenciát - azaz nem saját
ötletelést!)
OLVASD EL VÉGIG!
Sorra veszem a fontosabb mondataidat, értelmezésüket nem kiragadva az eredeti környezetükből.
>Azzal, hogy a konklúziója hibás.
A cikkemben megfogalmazott melyik konklúzióról beszélsz ?
(Talán arról, hogy erős egzisztenciális okok húzódnak meg a cantori elmélethez
való ragaszkodás mögött?)
>A Cantor-tétel szokásos bizonyításával semmi probléma
nincsen.
Tévedés! A cikkemben épp azt bizonyítottam be korrekt matematikai
levezetéssel, hogy az eredeti Cantor levezetés a * ponton túl nem folytatható,
tehát "probléma van vele".
>Egyrészt ki lehet mutatni, hogy a T halmaz nem létezhet
(ezt tartalmazza minden bizonyítás, …), másrészt egy indirekt feltevésből
következik, hogy létezik.
Már bocsánat: e
z m e g m i ?! Ismered
Te egyáltalán a szokásos Cantor bizonyítást? Merthogy az egyáltalán nem
tartalmaz ilyet, amiről itt beszélsz. (Ha
igen, kérek referenciát.) Az általam példaként idézett Ruzsa(1966)
bizonyításban sincs felvetve T létezésének vagy nemlétezéséknek a kérdése,
létezésének indirekt bizonyításáról meg aztán végképp nincs szó. Ez
ellenőrizhető tény. És vajon melyik indirekt feltevésből kéne következnie
annak, hogy a T halmaz létezik? Talán ismersz valami újfajta Cantor
bizonyítást? Ha igen, kérem a
referenciát.
> ... nemcsak a te túlbonyolított gondolatmeneted.)
Tévedés! Az én gondolatmenetem az eredeti Cantor bizonyításban lévő
hiba közvetlen kimutatása, nem pedig egy alternatív Cantor bizonyítás. Így
annak túlbonyolított verziója sem lehet. El kell olvasni a cikket!
A fentiek kapcsán ugyanabba a hibába esel, amit Hodges ír
le a dilettánsokról szóló cikkében, nevezetesen, hogy sokan úgy akarják cáfolni
a Cantor gondolatmenetet, hogy egy másikat mondanak el helyette. Te most az én
gondolatmenetemet próbálod úgy cáfolni, hogy ismételten megpróbálod elmondani
(különböző variánsokban és rendkívül vázlatosan) a sajátodat helyette. Én az
eredeti bizonyításban lévő hibát közvetlenül
mutattam ki, ami alatt azt értem, hogy magát a bizonyítást vettem úgymond
górcső alá. Ha te azt akarod kimutatni, hogy a hibát kimutató én
gondolatmenetem hibás, akkor most ebben kéne kimutatnod a hibát.
>Mellesleg azt te is elismerted, hogy a Zermelo-Fraenkel
axiómarendszeren belüli bizonyítás helyes...
Tévedés! Én ezt sose mondtam, a cikkben sem ez van leírva. Abban az
van, hogy a ZF részhalmaz axiómáját felhasználva egy új bizonyítás lehetséges a
Diagonalizációs tétel segítségével. Az eredeti, szokásos Cantor bizonyítás
gondolatmenete „a Zermelo-Fraenkel axiómarendszeren belül” is hibás,
pontosabban: attól függetlenül hibás, hiszen a hiba kimutatásához a ZF -ből nem
használtam fel semmi speciálisat. El kell
olvasni a cikket!
Mivel az eredeti gondolatmenetet autentikus forrás alapján
hűen idéztem, és erről mutattam ki, hogy hibás, így a dolgozatom egy másik
konklúziója is áll: Hilbert egy tévedést „mentett meg”. A helyzetet cseppet sem
menti, hogy utólag, több mint egy évszázaddal később, épp az általam kimondott
és bizonyított Diagonalizációs tételre plusz a ZF részhalmaz axiómára alapozva,
a Cantor tételre esetleg egy másik bizonyítás fabrikálható.
>...én pedig ehhez csak annyit tettem hozzá, hogy akkor
a naiv halmazelméleten belüli bizonyítást is el kell fogadni.
A naivbeli bizonyítás nem hivatkozik explicite semmiféle, a
T létezését alátámasztó axiómára vagy elvre, ezért ha valaki egy módosított
bizonyítás során mégis hivatkozik ilyenre, az a bizonyítás már csak emiatt sem
lehet azonos az eredetivel. (Nem beszélve ugye arról, hogy ezzel kilépett a
naiv keretből.) Ha majd egyszer elárulod
nekem, hogyan lehet egy implicit (=ki nem mondott) vélekedésre expliciten
(=kimondva) hivatkozni, akkor talán módosítom ezt az álláspontomat.
Szerzői jogi
kérdés
A fentiekhez kapcsolódik egy nagyon fontos szerzői jogi kérdés, amit Neked, mint a
konferencia szervezőjének és a leendő Világosság cikkek szerkesztőjének, nagyon
melegen ajánlok figyelmedbe!
Abból a mondatodból, hogy „Egyrészt ki lehet mutatni, hogy a T halmaz nem létezhet (ezt
tartalmazza minden bizonyítás, nemcsak a te túlbonyolított gondolatmeneted),
másrészt egy indirekt feltevésből következik, hogy létezik.”, nagyon úgy
tűnik, a cikkemben foglaltak máris hatással voltak a gondolataidra. Ugyanis az
én beküldött cikkemen (és a honlapomon) kívül sehol másutt nem láttam leírva
olyan bizonyítást, ami a T létezése-nem létezése szembeállításon alapul, Te
pedig már úgy beszélsz erről, hogy „minden bizonyítás ezt tartalmazza”. Ez
talán egy leendő plágium előszele?
Feltétlenül meg kellene adnod legalább egy, de inkább több
referenciát az imént idézett kijelentésed alátámasztására, hogy ezt kivédd. Ez
a T létezése-nem létezése szembeállítás, és a Cantor tétel ilyen módon való
bizonyítása éppen, hogy a Diagonalizációs tétel alapján lehetséges. (Az, hogy
matematika-filozófiailag ezzel a bizonyítással én mennyire értek egyet,
mellékes most. Tény, hogy a ZF maradéktalan elfogadásakor lehet úgy
bizonyítani.) A Diagonalizációs tételt pedig tudtommal én mondtam ki elsőnek,
akkor is ha netán utólag az egy kolumbusztojás.
Ezek után hogyan tudod garantálni, hogy ha most elutasítod
a cikkemet, akár már a jövő félévtől kezdve épp a cikkem hatására nem egy
módosított Cantor bizonyítást fogsz tanítani az egyetem éppen a kritikám
kivédésére, vagy egy kollégád teszi ezt, vagy ebből cikk születik vagy könyvbe
kerül?
Összefoglalás:
ld. az elején
Üdvözlettel
Geier János
ui. András: azt tartom egyedüli korrektnek, hogy a
cikk szépen megjelenik, és amit Te „nem tudsz vállalni” belőle, azt egy
szerkesztői megjegyzésben kifejted az olvasó számára. Lásd be: nincs más
lehetőség.
5. levél
From: Máté András <mate.andras53@gmail.com>
Dátum: 2010. augusztus 6. 12:02
To: Geier János <janos@geier.hu>
Tárgy:
Re: Cantor cikk
Tisztelt Geier János!
Mint már előzőleg közöltem, a szakmai vitát befejezettnek tekintem. Az
ignoratio elenchi ellen nincs orvosság. A közléssel kapcsolatban a következőket
szeretném tudomásodra hozni:
A Világosság nem referált folyóirat, tehát a kézirat nem kerül bírálókhoz. A
közlés vagy elutasítás kizárólag a szerkesztő felelőssége - a
Ruzsa-konferenciáról közlendő blokk esetében értelemszerűen az enyém. Azt az
inszinuációt, hogy én ebben a kérdésben nem a saját véleményemet mondom,
kikérem magamnak. (Nem mintha közöd lenne hozzá, hogy kikkel beszélek meg
szakmai ügyeket, ha egyszer a döntést én jegyzem, de ténylegesen ebben az
esetben mégcsak nem is beszéltem mással a kérdésről.)
Üdvözlettel
Máté András
Válaszom az 5. levélre. Ezt a levelet CC vel az
összes többi előadónak is elküldtem
From: Geier János <janos@geier.hu>
Dátum: 2010. augusztus 13. 9:47
To: Máté András <mate.andras53@gmail.com>;
Másolatot kap: … Máté András <mate@ludens.elte.hu>; .. és az összes előadó a konferencián, aki magyarul tartotta az előadását.
Tárgy:
Re: Cantor cikk
Kedves Máté András!
Az eléggé nagy hiba, hogy ezt a kérdést senkivel nem osztottad meg. A Ruzsa konferencia szervező bizottságával minimum meg kellett volna osztanod.
Ugyanis, mint azt már korábban is kifejtettem, itt nem arról van szó, hogy adott egy folyóirat (Világosság), adott egy szerző (GJ), aki ehhez a folyóirathoz beküldött egy megjelenítésre szánt cikket, és adott a nevezett folyóiratnak egy (valamilyen értelemben felelős) szerkesztője (MA), aki dönt a cikk sorsáról.
Teljesen másról van szó. A korábban már részletezetteket most mellőzve, ennek lényege: én felkérést kaptam a Ruzsa konferencia szervező bizottságától, hogy az előadásomban elhangzottakat foglaljam írásba, és e cikket küldjem be részükre, mert meg szeretnék jelentetni, és örömmel várják stb. Azt a felkérést körlevél (2 ilyen is volt, kb. 2 hónap eltéréssel) formájában Mekis Péter küldte, a konferencia szervező bizottságának nevében, felsorolva a körlevélen a felkértek neveit, ebben én is szerepeltem.
Ezek után nem lehet csak úgy visszatáncolni.
Kérlek, tárd a kérdést a Ruzsa konferencia szervező bizottsága elé, mert ez rájuk tartozik.
Kérem
a Tisztelt szervező bizottságtól a cikk megjelentetését.
A
szervező bizottságtól (nyilván az általa megbízott személy
közvetítésével) kérek világos állásfoglalást az ügyeben, indoklással.
A szakmai vitának nincs vége addig, amíg a másik fél (=MA) nem tudja alátámasztani a tényállításait konkrét szakirodalmi hivatkozásokkal.
Én a cikkbe azt írtam le, amit az előadáson elmondtam, és ami a jelentkezéskor beküldött absztraktban is volt, és ami az absztrakthoz mellékelt internetes linkeken is volt. Ezért, és a fentiek miatt is, a szakmai vita kimenetelétől függetlenül elvárható, hogy a cikk megjelenjen.
Üdvözlettel
Geier János
ui. Tisztelt kolléga, akik a másolatot megkapod! Azért küldtem el ezt a levelet a konferencia magyar nyelvű előadóinak, hogy nyilvános legyen mi történik itt. A Rusza konferencia nyilvános volt, így a vele kapcsolatos történések is azok.Természetesen a véleményét mindenki maga alakítja. A címlistát az említett, Mekis Péter által küldött második körlevélből vettem. Ha zavartalak volna ezzel a levéllel, elnézést kérek. GJ.
6. levél. Ez Mekis Pétertől jött, amelyben ellentmond Máté András azon állításának, hogy nem
osztotta meg senkivel a korábbiakat.
From: Péter Mekis <mekis.peter@gmail.com>
Dátum: 2010. augusztus 15. 22:46
To: Geier János <janos@geier.hu>
Tárgy:
cikk - állásfoglalás
Tisztelt Geier Úr!
Máté András elutasító levele konszenzusos álláspontunkat tartalmazza.
Amikor utoljára beszéltünk a kérdésről, a személyes (tehát a
konszenzus megszületése előtti) véleményem az volt, hogy a cikk
legfeljebb cáfolattal együtt jelenhet meg; de arra jutotunk, hogy egy
ilyen közlésnek nem sok értelme lenne.
A gondolatmenetével kapcsolatos, általam konkluzívnak tartott
kifogásaimat két alkalommal is elmondtam, ezért ezúttal mellőzöm őket.
Hadd jegyezzem meg: természetesen lehetséges, hogy mindannyian
tévedünk. Ilyesmire volt már példa a tudomány történetében. Ha kitart
az igaza mellett, sok sikert kívánok a küzdelméhez:
Mekis Péter
Válaszom a 6. levélre
From: Geier János <janos@geier.hu>
Dátum: 2010. augusztus 20. 22:10
To: Péter Mekis <mekis.peter@gmail.com>
Tárgy:
Re: cikk - állásfoglalás
Kedves Mekis Péter!
Ti aztán megéritek a pénzeteket: a mellébeszélés magasiskolája, amit Máté is
és most meg Te is produkálsz.
Ne mondjátok, hogy nem értitek: én indoklást kértem. Valódi, érdemi,
expilcit, részletekbe menő indoklást
arra, mi az oka az említett visszatáncolásnak. Na meg, ha van érdemi
cáfolatotok, azt sem ártana kellő
részletességgel és világosan megfogalmazni. De nem is magyarázom tovább,
mert nyilván értitek, miről
beszélek, csak hát valami miatt itt most játsszátok az értetlent.
Inkább ide másolom egyik kollégám keresetlen szavait, amiben lefordította
leveledet magyarra:
>Akkor ez most meghazudtolja Mátét.
>Milyen kifejtett kifogásokra gondol? Arra, amikor ott magából kikelve
>üvöltözött?! :)) Ez igen...
>Na. Tényleg megcsócsálták az Ügyedet. :))
>Ez is jó: "cáfolattal együtt jelenhet meg". Vagyis: úgy, hogy
egyben már
>valaki rá is mutat, hol a hiba.
>De: "egy ilyen közlésnek nem sok értelme lenne". Vagyis: nem
tudnak
>rámutatni, hol a hiba.
Ezt nem én mondtam. De frappáns, ugye?
Szeretném továbbá hangsúlyozni: nem az a baj, hogy visszautasítjátok a cikk
megjelenését.
Ilyen előfordul. A fő gond az, hogy nem tudtatok rá valódi indoklást adni.
Az nem indoklás, hogy ismerteted a szervező bizottság döntésének
körülményeit.
Az sem indoklás, hogy "két alkalommal is elmondtam". Merthogy én meg
két
alkalommal is kellő alapossággal
cáfoltam azt. Örülnék, ha le is írnád. Írásbeli megnyilatkozásra írásbeli
válasz dukál. Szakmailag pedig nem indolás
az, amit Máté írt, aminek hiányosságaira már korábban rámutattam. Többek
között arra, hogy azt állítja "minden Cantor
bizonyítás ezt tartalmazza", de egyetlen egy irodalmi hivatkozást
nem
tudott felmutatni. Helyette az volt a válasza, hogy
befejezte a szakmai vitát. Ügyes.
Summa summárum: itt valami nagy sumákolás érezhető a sorok mögött. De hát ti
tudjátok....
Itt különösebb küzdelemről részemről nincs szó, leírtam amit tudtam mondani
erről a témáról, innét a cikk majd magának tör utat érdemei szerint.
Köszönöm, hogy lehetővé tettétek, hogy ezt a Ruzsa konferencián előadhassam.
Igazán örülnék, ha küldenétek egy normális indoklást, akár cáfolatot.
Üdvözlettel
Geier János
7. levél
From: Péter Mekis <mekis.peter@gmail.com>
Dátum: 2010. augusztus 25. 11:45
To: Geier János <janos@geier.hu>
Tárgy:
Re: cikk - állásfoglalás
Tisztelt Geier Úr!
Kérésére elismétlem a gondolatmenetével kapcsolatos legfontosabb
(pontosabban általam legfontosabbnak tartott) kifogásaimat.
Az Ön által vázolt Cantor-bizonyításban nem keletkezik értékrés. A B,
T és t szimbólumok ugyanis egzisztenciális kvantorral kötött változók,
nem pedig névkonstansok. Az, hogy a bizonyítás kifejtésekor nem minden
formulában írjuk ki az őket kötő kvantorokat, kényelmes megoldás,
amely követhetővé teszi a bizonyítást, de annak tisztán formális
kifejtésekor eltűnik. Indirekt feltevése szerint "létezik B: M->H
bijektív leképezés"; itt még explicit az egzisztenciális kvantor. A T
elem ennek a függvényében van megadva, tehát a megfelelő, teljesen
kiírt formulákban a T-t kötő kvantor a B-t kötő kvantor hatókörén
belül szerepel. És így tovább.
Mármost az egzisztenciális kvantorral kifejezett létezési állítások
nem okoznak értékrést; a "van olyan x, hogy x páros is meg páratlan
is" mondat a szokásos kontextusokban hamis (mert x egyetlen értékelése
sem elégíti ki); a standard elsőrendű szemantika szabályai szerint
x-nek ettől függetlenül van értéke. (Ezért okoz kisebb gubancot, ha a
"Van Isten" mondatban az "Isten" szót némi blaszfémiával
predikátumnak, a létezést pedig egzisztenciális kvantifikációnak
értjük, nem pedig tulajdonnévnek, illetve predikátumnak.)
De formális matematikai kontextusban a névkonstansok sem okozhatnak
értékrést. Kétféle névkonstanst szoktunk megkülönböztetni: a
primitíveket, amelyek a nyelv alapjelei közé tartoznak, és a
definícióval bevezetetteket. A primitív konstansok azért nem lehetnek
értékrésesek, mert a nyelv interpretációjakor automatikusan jelölet
rendelődik hozzájuk; a definícióval bevezetettek pedig azért, mert
azok csak rövidítések, és a levezetések minden egyes formulájából
kiküszöbölhetők. (Ha a matematikát halmazelméletbe ágyazva fejtjük ki,
minden konstans definícióval bevezetett lesz, mert a halmazelmélet
nyelve csak egy (olykor két) relációs szimbólumot tartalmaz. De
bármely elmélet kifejthető pusztán predikátumokkal.)
Kérdés persze, hogy mennyiben alkalmazhatók egy naiv halmazelméleti
gondolatmenetre a standard elsőrendű szintaxis és szemantika
szabályai. Ön a dolgozatában úgy döntött, hogy alkalmazhatók; a fenti
bírálatban ehhez alkalmazkodtam. Érdemes azonban ezt is szétszálazni.
1. Ha naiv halmazelméleten Cantor informális gondolatmeneteit értjük,
akkor azt az elsőrendű kifejtés a modern logika előfeltevésrendszere
szerint rekonstruálja, ami egy sor interpretációs problémát vet fel,
és ezekkel külön-külön foglalkozni kell. Az ilyen rekonstrukciók külön
műfajt alkotnak a logikatörténeten belül.
2. Naiv halmazelméleten szokás elsőrendben kifejtett axiomatikus
elméletet is érteni, amely az extenzionalitási axiómából és a
korlátlan komprehenziós sémából áll ("van olyan x, hogy bármely y-ra y
eleme x-nek a.cs.a., ha F", ahol F a nyelv tetszőleges formuláját
képviselheti). E korlátlan komprehenziós sémából következik a
Zermelo-Fraenkel halmazelmélet részhalmaz-axiómasémája, ezért az Ön
részhalmaz-sémát mellőző gondolatmenetébe nem illik bele.
3. Ha naiv halmazelméleten a tankönyvek informális fejtegetéseit
értjük, akkor ezeket érdemes axiomatikus kontextusban felírt formális
levezetések népszerű kifejtéseinek értenünk, amelyekben rengeteg
egyszerűsítés és kihagyott részlet van. Ezek roppant bosszantóak a
figyelmes olvasó számára, de némi türelemmel és utánajárással
feltérképezhetők azok a fordítási konvenciók, amelyekkel a népszerű
gondolatmenet és a formális levezetés lefordíthatók egymásba. A
cikkéből az derült ki, hogy ezt a harmadik utat követi; a fenti
bírálatomban pedig az általam megfelelőnek vélt konvenciókkal
hozakodtam elő.
Hadd térjek ki az indirekt bizonyítás kérdésére is. A standard
elsőrendű logika keretein belül bármely indirekt bizonyítás
lefordítható direkt bizonyítássá. Ezt a következőképpen mutathatjuk
meg. Legyen G formulahalmaz, F formula, H formula, |- a levezetés
jele, ~ a negációé, & a konjunkcióé, -> pedig a kondicionálisé.
1. G, ~F |- H & ~H -- F indirekt módon
levezethető a G premisszákból.
2. G |- ~F -> (H & ~H) -- a fenti metanyelvi formulára alkalmaztuk a
dedukciótételt.
3. G |-
F
-- F direkt módon is levezethető G-ből;
alkalmaztuk a standard elsőrendű logikában érvényes "(~F -> (H &
~H))
<-> F" tautológiát; ez a kalkulusban levezethető, de akár
igazságtáblázattal is ellenőrizhető.
A fenti gondolatmenet természetesen nem adja kezünkbe egy konkrét
indirekt bizonyítás direkt párját, de szavatolja annak létezését. Ha
jól emlékszem, Máté kolléga az Ön dolgozatának vitáján be is mutatta a
Cantor-bizonyítás direkt változatát. A fenti, általánosabb okfejtés
csak annyiban érdekes, hogy kiderül belőle: a standard logika keretei
között stiláris kérdés, hogy direkt vagy indirekt bizonyítást
választunk-e. A kétfajta bizonyítás között nincs elvi különbség. Ön
azt írja: "az indirekt bizonyítás végén kimondott állítás egy
metaállítás, ellentétben a direkt bizonyítással, amikor is végig belső
állítások szerepelnek a levezetés során". Ez tévedés. Maga az
ellentmondás (fentebb "H & ~H") tárgynyelven van. Ha ehhez
metanyelven
hozzátesszük, hogy "és ellentmondásra jutottunk", az annyi, mint ha
egy direkt bizonyítás végére odabiggyesztjük, hogy "QED"; metanyelvi
pontot tesz egy tárgynyelvi formulasorozat végére.
Néhány megjegyzés a részhalmaz-séma státuszával kapcsolatban.
1. Ez a séma nem esszenciális része a Zermelo-Fraenkel (ZF)
halmazelméletnek; levezethető ugyanis a többiből. Azért szokták külön
felírni, mert a pótlási sémát (behelyettesítési sémát, replacementet,
Ruzsa, ha jól emlékszem, Fraenkel-axiómának nevezi) nélkülöző, ZF-nél
lényegesen gyengébb Zermelo-halmazelméletből (Z) viszont nem hagyható
el.
2. Ha a Cantor-tétellel helyettesítenénk a részhalmaz-sémát, az ZF-et
nem érintené, Z viszont jócskán gyengülne; alapvető dolgokat nem
lehetne benne bizonyítani.
3. Ön szerint a részhalmaz-sémának "van ugyan véges tapasztalat az
alátámasztására, de végtelenre való korlátlan általánosítását
semmiféle tapasztalat nem támasztja alá. Itt egyfajta célszerűség
dominál az okszerűség felett." Ezek a megjegyzések felvetnek néhány
matematikafilozófiai problémát. Ha tapasztalaton olyasféle intuitív
belátást értünk, amilyenről Gödel ír platonista korszakában, akkor a
végtelen nem jelent korlátozást. Ha empirikus tapasztalatot, akkor meg
kellene mondanunk, hogy a fizikai valóság mely jelenségeit nevezzük
halmazoknak. Kétséges, hogy bármely ilyen beazonosítás kielégítő
lenne-e a matematikus közösség számára. Az empíria természetesen
motiválhat egy matematikai axiómarendszert, de alá nem támaszthatja
azt. Az axiómák megválasztása mindig önkényes lépés, amelyet három
alapvető szempont korlátoz: a) a konzisztencia; b) az, hogy az adott
területen elfogadott állítások levezethetőek legyenek; c) az, hogy az
axiómák intuitíve elfogadhatóak legyenek. (Természetesen további
szempontok is közrejátszhatnak még; például a más rendszerekkel való
összhang, vagy az elegancia.) Ilyen értelemben mindig a célszerűség
dominál az okszerűség felett.
Gondolatmenetének filozófiatörténeti kontextusa különösen izgalmas. A
nemlétezőről való beszéd problémáját a hagyomány Parmenidésztől
eredezteti (bár explicit formában először Platónnál jelenik meg):
miről beszélünk akkor, amikor valaminek a létezését tagadjuk? Talán
nem túlzás azt állítani, hogy a modern logika egyik legfontosabb
vívmánya e probléma eliminálása -- legalábbis a formális vagy formális
eszközökkel rekonstruálható gondolatmenetekből. Dolgozata tehát
merészen anakronisztikus; formális logikai eszközök sajátos
értelmezésével igyekszik egy megnyugtatóan lezártnak gondolt problémát
visszacsempészni a filozófiába. Ehhez azonban mindenképpen szükséges
volna a vonatkozó szakirodalomra (mindenekelőtt Quine "Arról, hogy mi
van" című cikkére) való reflexió.
Örömömre szolgál, hogy mind dolgozatában, mind leveleiben
különválasztja a vita tárgyszerű kérdéseit (ki mit mond, és igaza
van-e) a motívumok kérdéskörétől (ki miért képviseli a maga
álláspontját). Ehhez alkalmazkodva én is csak a fentiektől függetlenül
utalnék röviden a motívumainkra. Ha egy tétel széles körben elfogadott
bizonyításáról kiderül, hogy hibás (amint az például a négyszín-tétel
hosszú történetében többször is megesett), azt szerintem mindenképpen
pozitív fejleménynek kell tekinteni. Az ilyen fejlemények mindig
frissítő hatással vannak a tudományra, akár a tétel feladásával
reagálunk rájuk, akár új bizonyítás keresésével, vagy esetleg új,
gazdagabb elmélet konstrukciójával. Személy szerint alig várom, hogy
inkonzisztensnek bizonyuljon a halmazelmélet standard ZF
axiómarendszere. (Sajnos ennek nem sok jele mutatkozik.) Szóval azt,
hogy érdekeink fűződnének az Ön ignorálásához, a magam részéről
tisztelettel elutasítom. Mellesleg mind tanszékünknek, mind kis
hazánknak rendkívül jól jönne egy tudományos szenzáció.
Gondolatmenetét ennek megfelelően a tőlünk telhető legnagyobb
körültekintéssel vizsgáltuk meg.
Tisztelettel:
Mekis Péter
Válaszom a 7. levélre, egyben ez az utolsó, mert
innét „ringen kívül” lett a jelszó.
From: Geier János <janos@geier.hu>
Dátum: 2010. augusztus 30. 14:54
To: Péter Mekis <mekis.peter@gmail.com>
Tárgy:
Re: cikk - állásfoglalás
Tisztelt Mekis úr!
Élőben tegeződtünk, de maradhat a magázódás.
Köszönöm levelét, ez már kellően részletes, és a szándéka szerint valóban
cáfolat.
Azonban én nem fogadom el cáfolatnak, mert meglátásom szerint levelében
foglaltakat az "ignoratio elenchi" kifejezéssel lehet leginkább
jellemezni.
Az ezzel kapcsolatos kifogásaimat alább fogom részletezni. Előtte azonban
szeretnék néhány dolgot (sajnos ismételten) leszögezni:
1 Továbbra sem kaptam semmiféle választ arra, mi a visszatáncolás
magyarázata. (ld. előző levelem)
>Kérésére elismétlem a gondolatmenetével kapcsolatos legfontosabb
>(pontosabban általam legfontosabbnak tartott) kifogásaimat.
2 Továbbra sem kaptam olyan bírálatot, melyre elmondható lenne, hogy
"konszenzusos álláspontunkat tartalmazza". Ez az előbbi mondatából is
látszik. Így levelében foglaltakat nem tudom másnak tekinteni, mint egy
magánvéleménynek.
3 Levele végén tisztelettel visszautasítja, hogy én itt mismásolást sejtek.
A helyzet az, hogy nekem van egy alapelvem az ilyen esetekre: ha világos
kérdésre nem kapok világos választ, akkor az illetőről - e kérdés
vonatkozásában - a lehető legnegatívabbat tételezem fel. (Nem tud rá
válaszolni, tudna, de az árulkodó lenne stb.) Az előbbi két pont kapcsán
ez
sajnos még most is áll. Az Ön levelét viszont tisztességesnek tartom.
4 Mivel többszöri kérdésre sem kaptam választ az előbbi 1 2 pontokra, a
dolognak ezt a részét nem erőltetem tovább. A nemválasz is válasz. Számomra
nem létkérdés, hogy a cikkem épp a Világosságban jelenjen meg. Ezért,
mintegy "ringen kívül", rátérek a szakmai részre.
...
***
ÉS ITT VAN VÉGE: a folytatás már „ringen kívül” ment, ezért az már magánlevelezésnek számít.
Ezért az már nem hivatalos, mint az összes fenti, így azt nem teszem már ki ide.
GJ.
(2010.10.07.): Mekis Péter ezen a napon megkért, hogy az összes e témában íródott levelet tegyem fel. Ezek itt találhatók: MekisLevelezes.htm)
Utolsó módosítás: 2010.10.08. de. 8:10