A. M. Turing cikke a Mind című
folyóirat 1950 októberi számában
Forrás: Szalai Sándor (szerk.),
Tarján Rezsőné (ford.) A kibernetika klasszikusai,
Budapest: Gondolat, 1965, 120-160. old
1. AZ IMITÁCIÓS JÁTÉK
A következő kérdéssel szeretnék
foglalkozni: "Tudnak-e a gépek gondolkozni?" A "gép" és
"gondolkodni" szavak jelentésének definíciójával kellene kezdeni. A
definíciót keretbe kellene foglalni, hogy - amennyire csak lehetséges - a
szavak mindennapi használatát tükrözzék, de ez a magatartás veszedelmes volna.
Ha a "gép" és "gondolkodni" szavak értelmét úgy akarnánk
megtalálni, hogy normális használatukat vizsgáljuk, nehéz elkerülni azt a
következtetést, hogy a "tudnak-e a gépek gondolkodni" kérdésre adott
válasz értelmét olyasféle statisztikai módszerek útján kell keresni, mint a
Gallup-féle közvéleménykutatás. Ez pedig abszurdum. Ahelyett tehát, hogy ilyen
definíciót kísérelnénk meg, a kérdést helyettesítem egy másikkal, amely az
előzővel szoros kapcsolatban van, és viszonylag egyértelmű szavakban fejezhető
ki.
A problémát új alakban úgy írhatjuk
le, mint egy játékot, amelyet "imitációs játék"-nak fogok nevezni.
Három ember játssza, egy férfi (A), egy nő (B) és egy kérdező (C), aki lehet
akár férfi, akár nő. A kérdező a másik kettőtől távol, egy külön szobában
tartózkodik. A játék célja a kérdező részére annak a megállapítása, hogy a
másik két személy közül melyik a férfi és melyik a nő. A résztvevőkét csak mint
X-et és Y-t ismeri, és a játék végén vagy azt mondja: X azonos A-val és Y
B-vel, vagy pedig: "X azonos B-vel és Y A"-val. A kérdezőnek jogában
áll A-hoz és B-hez ilyenféle kérdéseket intézni:
C: - Kérem X-et, mondja meg, milyen
hosszú a haja?
Mármost tegyük fel, hogy X ténylegesen A, és akkor A-nak felelni kell. A szerepe a játékban az, hogy megpróbálja C-t hamis azonosításra vezetni. Válasza tehát a következő lehet:
"Bubifrizurát hordok, a
leghosszabb hajfürtöm körülbelül 9 inch (kb. 23 cm. - A ford.) hosszú."
Hogy a hangszín a kérdezőt az
azonosításban ne segíthesse, a válaszokat célszerű írott vagy még inkább gépírt
formában adni.
Az ideális elrendezés az, ha a két
szoba között távgépíró összeköttetés van. Alternatíve az is lehetséges, hogy a
kérdéseket és a feleleteket egy közbenső személy ismétli meg. A játék harmadik
résztvevőjének az a célja, hogy a kérdezőt segítse. B részére a legjobb
stratégia valószínűleg az, hogy igazat mond. Ilyen dolgokat is mondhat, mint
"Én vagyok a nő, ne hallgasson rá!" De ez nem jelent semmit, minthogy
a férfi is tehet hasonló megjegyzéseket.
Ezek után a következőket kérdezzük:
"Mi történik akkor, ha a játékban A helyét egy gép foglalja el?" A
kérdező ugyanannyiszor dönt helytelenül, ha így játszanak, mint akkor, ha a
játékot egy férfi és egy nő játssza? Ezek a kérdések helyettesítik eredeti
kérdésünket: "Tudnak-e a gépek gondolkodni?"
2. AZ ÚJ PROBLÉMA KRITIKÁJA
Ugyanolyan joggal, ahogy azt
kérdezheti valaki: "Mi a válasz a kérdésnek erre az új formájára?",
azt is kérdezhetné, hogy "érdemes-e ezt az új kérdést megvizsgálni?"
Ezt az utóbbi kérdést haladéktalanul meg kell vizsgálni, hogy ezáltal a
végtelen visszakérdezés lehetőségét elvágjuk.
Az új problémának az az előnye,
hogy az ember fizikai és intellektuális képességei között meglehetősen éles
határvonalat húz. Egy mérnök vagy vegyész sem állítja, hogy olyan anyagot tud
előállítani, amelyet nem lehet megkülönböztetni az emberi bőrtől. Lehet, hogy
valamikor majd elő tudják állítani, de még ha feltételezzük is, hogy ez a
találmány rendelkezésre áll, tisztában kell lennünk azzal, hogy nincs
különösebb értelme annak, hogy egy "gondolkodó gépet" emberibb alakra
hozzunk azáltal, hogy ilyen mesterséges bőrbe öltöztetjük. Az a forma, amelybe
problémánkat öntöttük, ezt a tényt abban a feltételben tükrözi, hogy a kérdezőnek
nem szabad a játék másik két résztvevőjét látni, megérinteni vagy a hangúkat
hallani. A javasolt kritérium néhány más előnyét mutathatjuk be néhány
minta-kérdésen és feleleten, így például:
Kérdés: Kérem, írjon egy szonettet
a Forth Bridge témájára.
Felelet: Ebben ne számítson rám,
nem tudok verset írni.
Kérdés: Mennyi 34 957 meg 70 764?
Felelet: (körülbelül 30
másodpercnyi szünet után): 105 621.
Kérdés: Sakkozik?
Felelet: Igen.
Kérdés: Egyetlen (sötét) királyom
áll az e8-as mezőn, önnek csak királya van az e6-os mezőn és bástyája az al-es
mezőn. Ön következik. Milyen lépést tesz?
Felelet: (15 másodperc szünet
után): Bástya a8 és matt.
A kérdés és felelet módszere
alkalmasnak látszik arra, hogy bevezessük a játékba az emberi tevékenység
úgyszólván bármelyik területét. Nem akarjuk a gépet büntetni azért, mert
képtelen szépségversenyeken ragyogni, sem az embert nem akarjuk büntetni azért,
mert lemarad a versenyfutásban egy repülőgép mögött. Játékunk feltételei
szerint az ilyen alkalmatlanságok lényegtelenek. A "tanú" annyit
henceghet kedvességével, erejével vagy hősiességével, amennyit csak célszerűnek
lát, de a kérdező nem követelhet bizonyítékot.
A játék hibájául lehet talán azt is
felróni, hogy az esélyek túlságosan is a gép ellen szólnak. Ha az ember
megpróbálná azt állítani, hogy ő gép, nyilvánvalóan nagyon szegényes látványt
nyújtana. Lassúsága és pontatlansága az aritmetikában azonnal leleplezné. Nem
tudnak-e a gépek végrehajtani olyasmit, amit gondolkodásnak kellene nevezni, de
ami mégis nagyon különbözik attól, amit az ember tesz? Ez az ellenvetés nagyon
erős, de annyit legalábbis mindenesetre elmondhatunk, hogy ha mégis lehetséges
volna olyan gépet konstruálni, amely az imitációs játékot kielégítő módon
játssza, ezzel az utóbbi kifogással nem kell sokat törődnünk.
Azzal is lehet érvelni, hogy a gép
részére, amikor az imitációs játékot játssza, a legjobb stratégia valószínűleg
az volna, ha valami mást csinálna, nem pedig az ember viselkedését utánozná. Ez
lehetséges, de valószínűtlennek tartom, hogy valami nagy eredményt várhatnánk
tőle. Végeredményben azonban itt most nem az a célom, hogy ennek a játéknak az
elméletét vizsgáljam, ezért a továbbiakban feltételezem, hogy a legjobb
stratégia az, ha a gép megpróbál olyan válaszokat adni, mint amilyeneket
természetes módon egyébként az ember adna.
3. A JÁTÉKBAN RÉSZT VEVŐ GÉPEK
Az első paragrafusban feltett
kérdés mindaddig kellően meg nem határozott, amíg nem részleteztük, hogy mit
értünk a "gép" szón. Természetesen megengedjük bármiféle műszaki
technika használatát gépeinkben. Azt a lehetőséget is megengedjük, hogy egy
mérnök vagy egy mérnökcsoport olyan gépet konstruáljon, amely működik, de
amelynek működési módját a konstruktőrök - minthogy zömében kísérleti módszert alkalmaztak
- nem tudják kielégítő módon leírni. Végül a gépek sorából kirekesztjük a
hagyományos módon született embereket. Nehéz a definíciókat olyan keretbe
önteni, hogy ezt a három feltételt kielégítsék, így például valaki ragaszkodhat
ahhoz, hogy a mérnökök csoportja ugyanahhoz a nemhez tartozzék, de ez a
valóságban nem kielégítő, minthogy valószínűleg lehetséges volna egy teljes
egyént kitenyészteni (például) egy férfi bőrének egyetlen sejtjéből. Ez a
biológiai technikának olyan csúcsteljesítménye volna, amely minden dicséretet
megérdemel, de nem volnánk hajlandók ezt a "gondolkodó gép
konstruálásának" eseteként felfogni. Ez arra kényszerít bennünket, hogy
mellőzzük azt a követelményt, amely szerint bármiféle technikát szabad
alkalmazni. Erre annál is inkább készek vagyunk, minthogy a "gondolkodó
gépek" iránt támadt jelenlegi érdeklődést egy speciális gép keltette fel,
amelyet általában "elektronikus számológépnek" vagy "digitális
számológépnek" hívnak. Ennek következtében csak digitális számológépeknek
engedjük meg, hogy játékunkban részt vegyenek.
Ez a megszorítás első látásra
rendkívül drasztikusnak látszik. Megkísérlem megmutatni, hogy a valóságban nem
az. Hogy ezt megtehessem, az ilyen számológépek természetének és
tulajdonságainak rövid ismertetésére van szükség.
Azt is mondhatná valaki, hogy a
gépeknek digitális számológépekkel történő ilyen azonosítása éppúgy, mint a
"gondolkodás"-sal szemben támasztott kritériumunk, csak akkor lesz
nem kielégítő, ha (véleményemmel ellentétben) az derül ki, hogy a digitális
számológépek képtelenek a játékban jól szerepelni.
Minthogy már sok digitális
számológép működik, azt is lehetne kérdezni: "miért nem próbálkozunk
rögtön a kísérlettel? Könnyű volna a játék feltételeit kielégíteni. Több
kérdezőt lehetne alkalmazni és statisztikát vezetni arról, hogy hány alkalommal
következett be helyes azonosítás." Erre a rövid válasz: nem azt kérdezzük,
vajon minden digitális számológép jól szerepelne-e a játékban vagy a jelenlegi
számológépek jól szerepelnének-e, hanem azt, hogy el lehet-e képzelni olyan
számológépet, amely jól szerepelne. Ez azonban csak rövid válasz. A kérdést más
megvilágításban még látni fogjuk.
4. DIGITÁLIS SZÁMOLÓGÉPEK
A digitális számológépek
alapgondolatát úgy lehet megértetni, ha elmondjuk, hogy ezek a gépek
rendeltetésszerűen minden olyan műveletet el tudnak végezni, amit emberi
számoló el tud végezni. Feltételezzük, hogy az emberi számoló fix szabályokat
követ; nincs joga ezektől a legkisebb részletekben sem eltérni.
Feltételezhetjük, hogy ezeket a szabályokat egy könyv formájában kapta meg,
amelyeket mindannyiszor megváltoztatnak, valahányszor új feladatot kell
végrehajtania. Ezenfelül korlátlan mennyiségű papírja is van, amelyeken a
számításokat végrehajtja. A szorzásokat és összeadásokat "asztali számológépen"
is végrehajthatja, de ez lényegtelen.
Ha a fenti magyarázatot
definícióként használjuk, abba a veszélybe kerülünk, hogy érvelésünk circulus
vitiosust tartalmaz. Ezt úgy kerülhetjük el, ha körvonalazzuk azokat az
eszközöket, amelyeknek segítségével a kívánt eredményt eléri. Egy digitális
számológép általában a következő három részből áll:
(i) tároló
(ii) végrehajtóegység
(iii) vezérlőegység.
A tároló az információk tárolására
szolgál, és az emberi számoló papírjainak felel meg, tekintet nélkül arra, hogy
arról a papírról van-e szó, amelyen a számításokat végzi, vagy arról, amelyre a
szabálygyűjteményét nyomtatták. Amennyiben az emberi számoló a számításokat
fejében hajtja végre, a tároló egy része az ember memóriájának felel meg.
A végrehajtóegység az a rész, amely
a számításban foglalt egyes műveleteket hajtja végre. Hogy melyek ezek az egyes
műveletek, az gépről gépre változik. Általában jó hosszú műveleteket lehet
végrehajtani ilyenfajta típusban: "Szorozd meg 354 067 54 55-öt 707 634 568
7-tel". Bizonyosfajta gépekben azonban csak nagyon egyszerű műveletek
lehetségesek, mint például "írj le egy zérust".
Említettük, hogy azt a
szabálygyűjteményt, amelyet az emberi számoló könyv formájában kapott meg, a
gépben a tároló egy része helyettesíti. Ilyen esetben ezt
"utasításgyűjtemény "-nek nevezik. A vezérlőegység feladata az, hogy
gondoskodjék arról, hogy az utasításgyűjteményt a végrehajtóegység helyesen és
helyes sorrendben hajtsa végre. A vezérlőegységet úgy konstruálják, hogy ez
szükségszerűen következik be.
Az információ a tárolóban általában
mérsékelten kis adagokban helyezkedik el. Az adagok nagysága például tíz
decimális szám lehet. A tároló egyes részeit, amelyekben a különböző
információadagok helyezkednek el, valamilyen rendszer szerint számozzák. Egy
tipikus utasítás például a következőképpen hangzik - "Add hozzá a 6809-es
memóriarekeszben levő számot a 4302-es rekeszben levő számhoz, és tedd vissza
az eredményt az utóbbi rekeszbe."
Szükségtelen megjegyezni, hogy a
géppel ezt az utasítást nem angolul közlik.* Általában ilyesféle módon
kódolják: 6809 4302 17. Itt a 17 azt jelenti, hogy a lehetséges műveletek közül
melyiket kell a két számon végrehajtani. Ebben az esetben a művelet az, amit
fentebb leírtunk, tehát "add hozzá a .... számot". Figyeljük meg,
hogy az utasítás összesen tíz számjegyből áll, és így kényelmes módon éppen egy
információadagnak felel meg. A vezérlő egység az utasításokat általában olyan
sorrendben hajtja végre, amilyen sorrendben tárolva vannak, alkalmilag azonban
ilyen utasításokkal is találkozunk:
"Most hajtsd végre azt az
utasítást, amely az 560-as rekeszben van, és onnan folytasd a
végrehajtást"- vagy_ pedig "Ha a 4505-ös memóriarekesz zérust
tartalmaz, hajtsd végre a 6707-es rekeszben foglalt utasítást, egyébként azonban
folytasd az eredeti sorrendet." E két utóbbi típusú utasítás rendkívül
fontos, minthogy segítségükkel egy bizonyos műveletsorozatot újra és újra végre
lehet hajtani mindaddig, amíg valamilyen feltétel ki nem elégül, és ahhoz, hogy
az ismétléseket végre tudjuk hajtani, nem szükséges minden egyes ismétlésre
újra utasítani, hanem ugyanazokat az utasításokat lehet ismételten
végrehajtani. Tekintsünk egy háztartási analógiát. Tegyük fel, hogy az anya azt
akarja, hogy Tommy minden reggel iskolába menet nézzen be a cipészhez és
kérdezze meg, hogy a cipője készen van-e. Erre minden reggel ismételten
megkéri. A másik megoldás az, hogy kiszögezhet egy cédulát figyelmeztetésként
egyszer és mindenkorra a haliba, amelyet Tommy lát, valahányszor iskolába megy,
és amely megmondja neki, hogy nézzen be a cipőjéért, továbbá azt is, hogy tépje
el a cédulát, ha hazajött és a cipőt magával hozta. Az olvasónak el kell fogadnia azt a tényt, hogy digitális
számológépeket lehet szerkeszteni, sőt ténylegesen készítettek is a fent leírt
elveknek megfelelően, továbbá, hogy a számológépek ténylegesen utánozzák az
emberi számoló viselkedését
Természetesen az a
szabálygyűjtemény, amelyet a fenti leírás szerint emberi számolónk használ,
csak rendkívül kényelmes fikció. Az élő számolók a valóságban emlékeznek arra,
hogy mit kell tenniük. Ha valaki a géppel utánoztatni akarja azt, hogy az
emberi számoló hogyan viselkedik valamely komplex művelet során, meg kell
kérdezni, hogyan végezte el a dolgát, és azután a választ le kell fordítani egy
utasításgyűjtemény formájában. Az utasításgyűjtemények konstruálását általában
"programozásnak" nevezik. "Egy gépet valamely A utasítás
végrehajtására programozni" azt jelenti, hogy az utasításgyűjtemény
megfelelő részét be kell vinni a gépbe úgy, hogy a gép az A műveletet hajtsa
végre.
A digitális számológépek
alapgondolatának egyik érdekes változata a "digitális számológép véletlen
elemekkel". Az ilyen gépeknek olyan utasítása van, amely megfelel egy
kocka dobásának vagy valamely ezzel ekvivalens elektronikus folyamatnak; egy
ilyen utasítás például a következő lehet: "Dobd fel a kockát, és helyezd
el a felül került számot az 1000-es rekeszbe ". Az ilyen gépről néha azt
mondják, hogy szabad akarata van (én magam nem használnám ezt a kifejezést). A
gép viselkedésének a megfigyeléséből általában nem lehet meghatározni azt, hogy
tartalmaz-e véletlen elemet, minthogy hasonló effektust lehet elérni oly módon
is, hogy a választást az egyes decimális helyértékein álló számjegyektől
tesszük függővé.
A legtöbb valóságos digitális
számológépnek csak véges befogadóképességű tárolója van. Elméletileg azonban
semmi nehézség sincs abban, hogy végtelen befogadóképességű tárolót
elképzeljünk. Természetesen bármely időpontban a tárolónak csak véges részeit
lehet használni. Hasonló módon a gépnek is csak egyes véges részét lehet
megkonstruálni, de megtehetjük, hogy szükség szerint újabb és újabb tárolókat
adunk hozzá. Az ilyen számológépek elméletileg különlegesen érdekesek, és
végtelen befogadóképességű számológépeknek fogjuk őket nevezni.
A digitális számológépek
alapgondolata régi. Charles Babbage, a cambridge-i egyetem matematika
professzora 1828 és 1839 között tervezett egy ilyen gépet (a neve analitikus
gép volt), de sohasem fejezte be. Noha Babbage már ismert valamennyi lényeges
alapgondolatot, gépének abban az időben még nem voltak túlságosan biztató
kilátásai. Az a sebesség, amelyet a gép el tudott volna érni, biztosan nagyobb
volt, mint az emberi számolóé, de körülbelül százszor lassabb, mint a jelenlegi
manchesteri gép, amely pedig a lassúbb modern gépek közé tartozik. A tároló
tisztán mechanikus volt: fogaskerekeket és lyukkártyákat használt.
Az a tény, hogy Babbage analitikus
gépe, ha elkészül, tisztán mechanikus lett volna, lehetővé teszi, hogy
megszabaduljunk egy babonától. Gyakran tulajdonítanak fontosságot annak a
ténynek, hogy a modern digitális számológépek villamos elven működnek, és hogy
az idegrendszer is villamos jelekkel dolgozik. Minthogy Babbage gépe nem
villamos elven működött, és minthogy egy bizonyos értelemben valamennyi
digitális számológép egymással ekvivalens, látjuk, hogy az elektromosság
alkalmazásának nincs elméleti jelentősége. Természetesen, az elektromosság
szerepe akkor lép be, ha gyors jelzésekről van szó, úgy, hogy nem meglepő, hogy
mindkét esetben (tudniillik a számológépekben és az idegrendszerben. - A ford.)
találkozunk vele. Az idegrendszerben a kémiai jelenségek legalább olyan
fontosak, mint az elektromos jelenségek. Bizonyos számológépekben a tároló
rendszer főképpen akusztikus, így az a tulajdonság, hogy elektromosságot
használunk, láthatóan csak felületes hasonlóságot jelent. Ha tényleges
hasonlóságot akarunk találni, inkább a működési elvek közt mutatkozó
matematikai analógiát kell keresni.
5. A DIGITÁLIS SZÁMOLÓGÉPEK
UNIVERZALITÁSA
Az előbbi részben tárgyalt
digitális számológépeket az úgynevezett "diszkrét állapotú gépek"
közé sorolhatjuk. Ezek a gépek az egyik jól meghatározott állapotból a másikba
hirtelen, ugrásszerűen mennek át. Az állapotok eléggé különböznek egymástól ahhoz,
hogy összetévesztésük lehetőségét elhanyagoljuk. Szigorúan véve nincsenek ilyen
gépek. A valóságban minden folytonosan mozog. De sok olyan géptípus van,
amelyről célszerű úgy gondolkodni, mintha diszkrét állapotú gépek volnának. Ha
például egy világítási rendszer kapcsolóit tekintjük, célszerű elképzelés, hogy
mindegyik kapcsoló vagy határozottan be, vagy határozottan ki van kapcsolva. A
valóságban szükségszerűen vannak közbenső állapotok is, de a legtöbb esetben
erről egyszerűen megfeledkezhetünk. A diszkrét állapotú gép példájaként
tekinthetünk egy olyan fogaskereket, amely másodpercenként egyszer 120 fokot
fordul el, de egy kívülről működtethető karral meg lehet állítani. Ezen felül a
fogaskerék egy meghatározott helyzetében egy lámpa villan fel. Egy ilyen gépet
absztrakt módon a következőképpen lehet leírni: a gép belső állapota (amit a
fogaskerék helyzete mutat) q1, q2, illetve q3 lehet. A bemenő jel i0, illetve
i1 (a kar helyzete). A belső állapotot bármely pillanatban a bemenő jel és a
legutóbbi állapot határozza meg a következő táblázat szerint:
Utolsó állapot
q1 q2 q3
Bemenő jel:
A kimenő jeleket, a belső állapot
egyetlen látható jelzését (ti. a lámpát) a következő táblázat írja le:
állapot: q1 q2 q3
kimenő jel: o0 o0 o1
Ez a példa a diszkrét állapotú
gépekre jellemző. A diszkrét állapotú gépeket ilyen táblákkal lehet leírni,
feltéve, hogy véges számú állapotuk lehetséges.
Mint látható, ha a gép belső
állapota és a bemenő jelek adva vannak, mindig lehetséges a jövő állapotokat
előre megmondani. Ez emlékeztet Laplace-nak arra a nézetére, hogy a
világmindenség jelenlegi állapotából, amelyet valamennyi részecske helyzete és
sebessége határoz meg, tulajdonképpen meg kell tudni jósolni minden jövőbeli állapotot.
A jóslásnak az a fajtája azonban, amellyel mi foglalkozunk, közelebb áll a
gyakorlathoz, mint az, amire Laplace gondolt. A világmindenség mint rendszer
olyan természetű, hogy a kezdőfeltételekben levő egészen kis hibák is rendkívül
nagy hatással lehetnek egy későbbi időpontban. Egyetlen elektronnak valamely
pillanatban 10~9 centiméterrel való elmozdulása előidézheti egy évvel később
egy ember halálát egy lavina következtében, vagy éppen ellenkezőleg, a
megmenekülését.
Azoknak a mechanikus rendszereknek,
amelyeket "diszkrét állapotú gépek "-nek neveztünk, lényeges
tulajdonsága, hogy ez a jelenség nem lép fel. Még akkor is, ha az ideális gépek
helyett tényleges fizikai gépeket tekintünk, az állapotnak valamely pillanatban
vett ésszerűen pontos ismerete az állapotoknak hasonló pontos ismeretéhez vezet
tetszőleges számú lépéssel később.
Mint említettük, a digitális
számológépek a diszkrét állapotú gépek osztályába tartoznak. Azoknak az
állapotoknak a száma azonban, amelyben egy ilyen gép lehet, általában rendkívül
vagy. Például a most Manchesterben működő gép belső állapotainak száma
körülbelül 2165000, azaz körülbelül 1080000 lehet.
Hasonlítsuk ezt össze azzal a korábbi példánkkal, amelyet az előzőekben
leírtunk, ti. a ketyegő kerék példájával, amelynek összesen háromféle állapota
volt. Nem nehéz belátni, miért szükségszerűen ilyen nagy az állapotok száma. A
számológép tárolót tartalmaz, amely az emberi számoló által használt papírnak
felel meg. A tárolóba be kell tudni írni mindazoknak a szimbólumoknak bármelyik
lehetséges kombinációját, amelyeket egyébként a papírra írnánk. Egyszerűség
kedvéért tegyük fel, hogy csak a 0-9 számjegyeket használjuk szimbólumként. A
kézírás változatait elhanyagoljuk.
Tételezzük fel, hogy a számoló
összesen 100 lap papírt használhat, amelyek mindegyike 50 sort tartalmaz,
soronként 30 számjeggyel. Ekkor az állapotok száma l0100*80*80, azaz
10160000. Ez körülbelül három manchesteri gép állapotainak az
összegét jelenti. A lehetséges állapotok számának kettes alapú logaritmusát rendszerint
a gép "tárolási kapacitásának" nevezik, így a manchesteri gép
tárolási kapacitása körülbelül 165 000, a példánkban említett fogaskerék
kapacitása pedig körülbelül 1,6. Ha két gépet összevonunk, az eredő gép
kapacitását a két gép kapacitásának az összege kell hogy adja. Ez vezet a
következő kijelentések lehetőségéhez, mint például: "A manchesteri gép 64
mágneses pályát tartalmaz, egyenként 2560 kapacitással, 8 katódsugárcsövet 1280
kapacitással*. A vegyes tárolók kapacitása mintegy 300, az összes tárolási
kapacitás tehát 174380".
Ha egy diszkrét állapotú gépnek
megfelelő táblázat adva van, előre meg lehet mondani, hogy mit fog tenni. Semmi
ok, hogy ezt a számítást miért ne lehetne elektronikus számológéppel
végrehajtani. Feltéve, hogy a végrehajtás elegendő gyors, a digitális
számológép bármely diszkrét állapotú gép magatartását utánozni tudja, így az
imitációs játékot a szóban forgó géppel (mint a B résztvevővel) és az utánozó
digitális számológéppel (mint az A résztvevővel) is lehetne játszani, és a
kérdező képtelen volna megkülönböztetni őket. Természetesen a digitális
számológépnek megfelelő tárolási kapacitással és elegendő gyors működési
sebességgel kellene rendelkeznie. Továbbmenőleg, valahányszor egy új gépet
kellene utánoznia, újból kellene programozni.
A digitális számológépeknek ezt a
speciális tulajdonságát, hogy bármely diszkrét állapotú gépet utánozni tud, úgy
írjuk le, hogy azt mondjuk: univerzális gépek. Az ilyen tulajdonságú gépek
létezésének az a fontos következménye, hogy a sebességi feltételektől
eltekintve, szükségtelen különböző új gépeket tervezni különböző számítási
eljárások céljaira. Minden számítást egyetlen digitális számológéppel lehet
elvégezni, amelyet esetenként megfelelő módon programozni kell. Látni fogjuk,
hogy ennek következményeként valamennyi digitális számológép egymással bizonyos
értelemben egyenértékű.
Ezek után újra tárgyalhatjuk a 3.
fejezet végén felvetett kérdést. Ideiglenesen azt javasoltuk, hogy a
"tudnak-e a gépek gondolkozni" kérdést helyettesítsük a "vannak-e
olyan elképzelhető digitális számológépek, amelyek az imitációs játékot
eredményesen tudják játszani" kérdéssel. Ha tetszik, ezt a kérdést
felületesen általánosíthatjuk, és azt is kérdezhetjük: "Vannak-e olyan
diszkrét állapotú gépek, amelyek a játékot jól tudják játszani?" De az
univerzális tulajdonság következtében belátható, hogy bármelyik kérdés
egyenértékű a következővel: "Fordítsuk figyelmünket egy konkrét C
digitális számológépre. Igaz-e az, hogy ha ezt a gépet megfelelő tárolási kapacitással,
valamint megfelelő programmal látjuk el, és a működési sebesség alkalmas
növelése útján módosítjuk, a C eredményesen tudja játszani az A szerepét az
imitációs .játékban, míg B szerepét egy ember tölti be?"
6. ELLENTÉTES VÉLEMÉNYEK A FŐ
KÉRDÉSBEN
Véleményünk szerint most már eléggé
tisztáztuk a terepet ahhoz, hogy kérdésünk: "Tudnak-e a gépek
gondolkozni?" megvitatását megkezdjük, abban a változatban is, ahogy a
kérdést az utolsó rész végén megfogalmaztuk. A probléma eredeti formáját nem
tudjuk teljességgel mellőzni, minthogy a vélemények eltérőek lehetnek arról,
hogy a helyettesítő kérdés megfelelő-e, legalábbis meg kell hallgatni, hogy
ebben a vonatkozásban másnak mi a mondanivalója.
Az olvasó részére egyszerűsíti a
dolgokat, ha elsőnek a kérdésre vonatkozó saját álláspontomat fejtem ki.
Tekintsük először a kérdésnek pontosabb formáját. Véleményem szerint mintegy 50
éven belül körülbelül 109 tárolási kapacitású számológépeket lehet úgy
programozni, hogy az imitációs játékot olyan jól játsszák, hogy az átlagos
kérdezőnek nem lesz 70 százaléknál több esélye ahhoz, hogy öt perces kérdezés
után a helyes azonosításra jusson. Az eredeti kérdés: "Tudnak-e a gépek
gondolkozni?" véleményem szerint túlságosan semmitmondó, semhogy
megvitatást érdemelne. Ennek ellenére az a véleményem, hogy az évszázad vége
felé a szavak és az általános képzettségű emberek véleménye annyira meg fog
változni, hogy beszélhetünk majd gépi gondolkodásról anélkül, hogy ezzel
ellentmondást váltanának ki. Azt hiszem továbbá, hogy nem szolgálunk hasznos
célt, ha ezeket a véleményeket eltitkoljuk. Teljesen téves az a népszerű nézet,
hogy a tudósok könyörtelenül haladnak egyik jól megalapozott ténytől a másikig,
és eközben sohasem befolyásolják őket be-bizonyítatlan sejtések. Feltéve, hogy
tisztában vagyunk azzal, mi bizonyított tény és mi feltevés, ebből semmi kár
nem származik. A sejtések rendkívül fontosak, minthogy hasznos kutatási
irányokat sugalmazhatnak.
Ezek után rátérek a sajátommal
ellentétes véleményekre.
1. A teológiai ellenvetés. A gondolkodás
a halhatatlan emberi lélek funkciója. Az isten minden férfinak és nőnek
halhatatlan lelket adott, de nem adta egyetlen más állatnak vagy éppen gépnek.
Ennek következtében sem az állatok, sem pedig a gépek nem tudnak gondolkozni.
Ennek az érvelésnek egyetlen részét
sem tudom elfogadni, de megkísérlek teológiai érvekkel válaszolni.
Meggyőzőbbnek találnám az érvelést, ha az állatokat az emberekkel egy osztályba
sorolná, mert véleményem szerint a tipikus élő és az élettelen között nagyobb a
különbség, mint az ember és a többi állat között. Az ortodox nézőpont önkényes
jellege világosabbá válik, ha azt vizsgáljuk, hogyan hat ez az érvelés valamely
más vallásos közösség tagjára. Hogyan vélekednek a keresztények arról a
muzulmán nézetről, hogy az asszonyoknak nincs lelkűk? De tekintsünk el ettől a
szemponttól, és térjünk vissza a fő érvekhez. Véleményem szerint a fentebb
idézett érvelésből a Mindenható mindenhatóságának lényeges korlátozása
következik. Elfogadjuk, hogy vannak bizonyos dolgok, amelyeket még Ő sem tud
megcsinálni, mint például azt, hogy egy legyen egyenlő kettővel, de nem kell-e
hinnünk, hogy módjában áll egy elefántnak is lelket adni, ha ezt helyesnek
látja? Elvárhatnék, hogy hatalmát csak egy mutációval kapcsolatosan kifejtse;
ez a mutáció az elefántot megfelelő módon megjavított agyvelővel látná el, hogy
a lélek céljaira alkalmas legyen. Pontosan hasonló érvelést lehetne kialakítani
a gépek esetében is. Ez azért látszik különbözőnek, mert nehezebben lehet
"lenyelni". A valóságban azonban ez csak azt jelenti, hogy
véleményünk szerint kevésbé valószínű, hogy ő alkalmasnak látná a körülményeket
a lélek adományozására. Ezeket a szóban forgó körülményeket a dolgozat
hátralevő részében meg fogjuk vitatni. A gépek konstrukciója során ne éljünk
vissza az ő lélekteremtő hatalmával tiszteletlen módon, éppúgy, mint gyermekek
nemzésénél: mindkét esetben csak az ő akaratának az eszközei vagyunk, amellyel
az általa teremtett lelkek részére szállásról gondoskodunk.*
Ez azonban tiszta spekuláció.
Részemre a teológiai érvek, bármely állítás alátámasztására is alkalmazzák
őket, nem túlságosan meggyőzők. Az ilyen érvekről a múltban gyakran kiderült,
hogy nem kielégítők. Galilei idejében azzal érveltek, hogy a következő bibliai
szöveg: ". . . és a Nap megállt... és egy teljes napon át nem sietett
lenyugodni" (Józsua 10. könyve 13. vers), továbbá: "Ő vetette meg a
Föld alapjait, hogy azok sohase mozduljanak el" (Zsoltár 5. vers) elegendő
cáfolat a kopernikuszi elméletre. Jelenlegi tudásunk szerint viszont ez az érv értelmetlen.
Ameddig mai tudásunk nem állt rendelkezésre, egészen másképp hatott.
2. A "homokba dugott fej"
kifogása. "A gondolkodó gépek következményei borzalmasak volnának.
Reméljük, és higgyük, hogy ez sohasem fog bekövetkezni."
Ezt az érvet általában ritkán
fejezik ki olyan nyíltan, mint ahogy ezt fentebb megtettük. De valamennyiünket
érint, akik erről a kérdésről gondolkozunk. Szívesen hisszük azt, hogy az ember
valamilyen szubtilis módon az összes többi teremtményekkel szemben felsőbbrendű.
A legjobb az volna, ha be tudnók bizonyítani, hogy szükségszerűen felsőbbrendű,
mert akkor nem fenyeget az a veszély, hogy uralkodó helyzetét elveszíti. A
teológiai érvelés népszerűsége nyilvánvalóan ezzel az érzéssel függ ösz-sze. Az
intellektuális beállítottságú emberekben valószínűleg igen erős, minthogy ők a
gondolkodási képességet bármi másnál magasabbra értékelik, és hajlamosabbak
arra, hogy az ember felsőbbrendűségébe vetett hitüket ezzel a képességgel
indokolják.
Nem hiszem, hogy ez az érvelés
eléggé lényeges ahhoz, hogy érdemes volna megcáfolni. A vigasztalás
célravezetőbb volna: a vigaszt talán a lélekvándorlásban kellene keresni.
3. A matematikai ellenvetés. A
matematikai logika számos eredményét lehetne felhasználni annak a megmutatására,
hogy a diszkrét állapotú gépek teljesítőképességének korlátai vannak. A
legismertebb ilyen eredményt Gödéi tétele néven ismerik; ez lényegében azt
mondja ki, hogy bármely elegendően teljesítőképes logikai rendszerben lehet
olyan állításokat megfogalmazni, amelyeket a rendszeren belül sem megcáfolni,
sem bizonyítani nem lehet, kivéve, ha maga a rendszer ellentmondást tartalmaz.
Bizonyos értelemben hasonló eredményei vannak Church-nek, Klee-ne-nek,
Rossernek és Turingnak. Ez utóbbi a legalkalmasabb a tárgyalásra, minthogy
közvetlenül gépekre vonatkozik, míg a többiekét csak viszonylag közvetett
érveléssel lehetne alkalmazni; például ha a Gödel-tételt akarjuk alkalmazni,
kiegészítésként szükség volna arra, hogy logikai rendszereket gépekkel tudjunk
kifejezni, illetve gépeket logikai rendszerek segítségével. A szóban forgó
eredmény olyan típusú gépre vonatkozik, amely lényegében véve végtelen
kapacitású digitális számológép. A tétel azt mondja ki, hogy vannak bizonyos
dolgok, amelyeket az ilyen gépek nem tudnak végrehajtani. Ha a gépet úgy
szereljük föl, hogy az imitációs játék kérdéseire válaszoljon, lesznek olyan
kérdések, amelyekre vagy hamis választ ad, vagy egyáltalán nem ad választ,
bármilyen hosszú időt is engedünk a válaszolásra. Természetesen sok ilyen
kérdés lehetséges, és lehetséges az is, hogy azokra a kérdésekre, amelyekre az
egyik gép nem tudott válaszolni, a másik gép tud. Pillanatnyilag természetesen
feltételezzük, hogy a kérdések olyan típusúak, amelyekre igen-nel vagy nemmel
lehet felelni, és nem ilyen típusú kérdések, mint "Mi a véleménye
Picassóról?" Azok a kérdések, amelyekről eleve tudjuk, hogy a gép nem fog
tudni rá válaszolni, ilyen típusúak: "Tekintsük a következőképpen
részletezett gépet . . . Fog-e ez a gép valaha és bármiféle kérdésre
"igen"-nel válaszolni?" A pontok helyére valamely gépnek
szabványos alakú leírását kell tenni, például olyasmit, mint amilyet az 5.
fejezetben alkalmaztunk. Ha az így leírt gép aránylag egyszerű viszonyban* áll
ahhoz a géphez, amelyet kérdeznek, meg lehet mutatni, hogy a válasz vagy hibás
lesz, vagy egyáltalán nem lesz válasz. Ez a matematikai eredmény: az érvelés
szerint a gépeknél olyan képesség hiányát bizonyítja be, amely az emberi
értelemben megvan.
Erre az érvelésre a rövid válasz a
következő: Azt ugyan bebizonyították, hogy bármely partikuláris gép
teljesítőképességének korlátai vannak, azt azonban csak minden bizonyítás
nélkül állítjuk, hogy hasonló korlátozások nem vonatkoznak az emberi értelemre
is. Ennek ellenére nem hiszem, hogy ezt a nézetet olyan könnyedén el lehetne
intézni. Valahányszor egy ilyen géphez a megfelelő kritikus kérdést intézzük,
és a gép határozott választ ad, eleve tudjuk, hogy ez a válasz szükségképpen
hamis, és ez bizonyos felsőbbrendűségi érzést kölcsönöz. Vajon ez az érzés
illuzórikus? Kétségtelenül az érzés valódi, de nem hiszem, hogy ennek
túlságosan nagy fontosságot kellene tulajdonítanunk. Mi magunk sokkal többször
adunk helytelen választ kérdésekre, semhogy a gépek gyarlóságának ilyen
bizonyítékai fölött érzett örömünk indokolt volna. Továbbá, ilyen alkalmakkor
felsőbbrendűségünket csak azzal az egy géppel szemben érezhetnők, amely fölött
csinos győzelmünket arattuk. Semmi kétség nem fér hozzá, hogy nem tudunk
egyidejűleg győzedelmeskedni valamennyi gép fölött. Röviden szólva lehetnek
emberek, akik okosabbak, mint bármely gép, de ekkor még mindig lehetségesek más
gépek, amelyek ismét okosabbak és így tovább.
Azok közül, akik a matematikai
érveléshez csatlakoznak, gondolom legtöbben hajlandók elfogadni az imitációs
játékot mint vitaalapot. Azokat viszont, akik a két előző ellenvetésben
hisznek, valószínűleg semmiféle próbakő nem érdekli.
4. Az öntudattal való érvelés. Ezt
az érvelést Jefferson professzor 1949. évi Lister-emlékbeszéde fejezi ki a
legjobban. Ebből idézek: "Mindaddig, amíg egy gép nem tud szonettet vagy
koncertet írni az átérzett gondolatok és érzelmek alapján, hanem tisztán a
szimbólumok véletlen elrendezése következtében, nem tudunk egyetérteni azzal,
hogy a gép egyenértékű az agyvelővel - azaz nemcsak megírja a szonettet vagy a
koncertet, hanem tudja is, hogy megírta. Semmiféle mechanizmus nem tud örömet
érezni sikere fölött (és nemcsak mesterségesen jelezni ezt, ami olcsó ötlet
volna), sajnálkozni, ha elektroncsövei kiégnek, elpirulni a hízelgésekre, rosszul
érezni magát, ha hibát vét, egy gépet sem tudja elhajolni a nemiség, egy gép
sem lehet haragos vagy szomorú, ha nem kaphatja meg azt, amit kíván."
Ez az érvelés látszólag tagadja
próbánk érvényességét. Ennek a nézőpontnak a legszélsőségesebb formája szerint
az egyetlen mód, amellyel meg lehet győződni arról, hogy a gép gondolkodik, az,
ha valaki maga a gép és érzi, hogy gondolkodik. Ebben az esetben az illető le
tudja írni ezeket az érzéseket a világnak, de természetesen nem volna rá
bizonyíték, hogy ezt érezte. Hasonlóképpen, e nézet szerint az egyetlen módja
annak, hogy tudjuk, hogy egy ember gondolkodik, az, hogy valaki azonos azzal a
partikuláris emberrel. Valójában ez a szolipszista nézőpont. Lehet, hogy ez a
leglogikusabb álláspont, de nehézzé teszi a gondolatok közlését. A valószínűleg
azt hiszi, hogy "A gondolkodik, de B nem", míg B azt hiszi, hogy
"B gondolkodik, de A nem". Ahelyett, hogy állandóan vitatkoznánk
erről, a gyakorlatban udvariasan megállapodunk abban, hogy mindenki
gondolkodik.
Biztos vagyok abban, hogy Jefferson
professzor nem akart a szélsőséges és szolipszista álláspontra helyezkedni.
Valószínűleg nagyon is hajlandó lenne az imitációs játékot mint próbát
elfogadni. A játékot (a B játékos nélkül) "viva voce" néven a gyakorlatban
gyakran használják annak a megállapítására, hogy valaki valóban megért-e
valamit, vagy csak "papagáj módjára" tanulta meg. Figyeljük csak meg
egy ilyen viva voce játéknak egy részét:
Kérdező: Az ön szonettjének az első
sorában, amely így szól: "Hasonlítsalak téged egy nyári naphoz", nem
volna "tavaszi nap" ugyanolyan jó vagy jobb?
Tanú: Nem illene be a versmértékbe.
Kérdező: És az "egy téli
nap?" Ez már egészen jól beleillik.
Tanú: Igaz, de senki sem szereti,
ha egy téli naphoz hasonlítják.
Kérdező: Mondaná azt, hogy Mr.
Pickwick a karácsonyra emlékezteti önt?
Tanú: Bizonyos értelemben.
Kérdező: Karácsony téli napra esik,
és nem hiszem, hogy Mr. Pickwick bánná ezt az összehasonlítást.
Tanú: Azt hiszem, tréfál. Egy téli
napon általában egy tipikus téli napot értenek, és nem olyan speciális napot,
mint karácsony.
S így tovább. Mit szólna Jefferson
professzor ahhoz, ha a szonettíró gép képes volna ilyen jellegű válaszokra a
viva voce-ban? Nem tudom, vajon a gépet úgy tekintené-e, mint amely "csak
mesterségesen jelzi" ezeket a válaszokat, de ha a válaszok olyan
kielégítők és jogosultak volnának, mint fent, nem tudom, hogy "olcsó
fogásnak" nevezné-e őket. Ez a kifejezés véleményem szerint arra szolgál,
hogy olyan eszközöket írjon le, mint az, hogy a gépbe egy, valaki által
felolvasott szonettet tartalmazó hanglemezt építünk be, amelyet időről időre
egy alkalmas kapcsoló forgásba hoz.
Röviden szólva azt hiszem, hogy a
legtöbb embert, akik az öntudattal való érvelést tartják helyesnek, könnyebb
volna lebeszélni róla, mint a szolipszista pozícióba kényszeríteni. Ily módon
valószínűleg hajlandók lennének próbánkat elfogadni.
Nem szeretném azt a látszatot
kelteni, mintha véleményem szerint nem volna rejtély az öntudattal
kapcsolatban, így például van valami paradoxon az öntudat lokalizálásának
bármely kísérletében. De nem hiszem, hogy ezeket a rejtélyeket szükségszerűen
meg kell oldani, mielőtt választ tudnánk adni arra a kérdésre, amellyel ebben a
tanulmányban foglalkozunk.
5. Különböző képességek hiányával
kapcsolatos érvek. Ezek az érvelések a következő formájúak: "Megengedem,
hogy tud olyan gépeket csinálni, amelyek az összes említett dolgokat
végrehajtják, de sohasem tud olyan gépet csinálni, amely X-et végre tudja
hajtani." Ebben az összefüggésben számos X tulajdonságot lehetne említeni.
A következőkből lehet válogatni:
A gép legyen kedves, segítőkész,
szépséges, barátságos, kezdeményező, legyen humorérzéke, különböztesse meg a
helyeset a helytelentől, tudjon tévedni, tudjon szerelmes lenni, élvezze a
tejszínes epret, ébresszen valakiben szerelmet maga iránt, tanuljon a
tapasztalatból, használja a szavakat helyesen, legyen saját gondolkodásának a
tárgya, legyen különböző viselkedésekre képes, mint az ember, csináljon valami
igazán újat. A szerző e hiányzó képességek némelyikének különleges figyelmet
szentel.
Ezek az állítások általában nem
találnak támogatásra. Véleményem szerint legnagyobb részük a tudományos
indukció elvén alapul. Az ember élete során gépek ezreit látja. Abból, amit
lát, egy sor általános következtetést von le: a gépek csúnyák, nagyon
korlátozott célra tervezték őket, bármely, még oly kismértékben eltérő célra
már használhatatlanok, bármelyikük viselkedésének változatossága rendkívül
kicsi stb. stb. így természetesen arra következtet, hogy ezek általában a gépek
szükséges tulajdonságai. E korlátok legnagyobb része a legtöbb gép rendkívül
kis tárolási kapacitásával függ össze. (Feltételezem, hogy a tárolási kapacitás
gondolatát valamilyen alkalmas módon kiterjesztjük nemcsak diszkrét állapotú
gépekre is. Minthogy a mostani tárgyalásban nincs szükség matematikai
értelemben vett pontosságra, az egzakt definíció nem fontos.) Néhány évvel
ezelőtt, amikor még nagyon keveset hallottunk digitális számológépekről, sok
hitetlenséget váltott ki, ha valaki tulajdonságaikról beszélt, anélkül, hogy a
tényleges konstrukciót megmagyarázta volna. Ez feltehetően annak tudható be,
hogy a tudományos indukció elvét hasonló módon alkalmazták. Az elvet ilyenkor
természetesen nagymértékben ösztönösen alkalmazták. Ha egy gyermek, aki
megégette magát, fél a tűztől, és ezt azzal mutatja ki, hogy kerüli a tüzet,
nyugodtan elmondható, hogy tudományos indukciót alkalmazott. (Viselkedését
természetesen még sokféle más módon is le lehetne írni.) Az emberiség alkotásai
és szokásai láthatóan nem a legalkalmasabb anyag, hogy a tudományos indukciót
erre alkalmazzuk. A térnek és az időnek igen nagy részét kellene megvizsgálni,
ha megbízható eredményeket akarnánk kapni. Egyébként azon a véleményen
lehetnénk (mint a legtöbb angol gyermek), hogy mindenki angolul beszél, tehát
franciául tanulni - értelmetlenség.
Ennek ellenére, az említett hiányzó
képességek nagy részével kapcsolatosan különleges megjegyzéseket kell tenni.
Lehet, hogy annak a képességnek a hiánya, hogy valaki élvezni tudja a
tejszínhabos epret, frivolnak tűnik az olvasó előtt. Lehetséges, hogy lehetne
olyan gépet konstruálni, amely élvezni tudja ezt a kiváló ételt, de az ilyen
gép konstrukciójára irányuló kísérlet egyszerűen őrültség volna. Ami ebben a
hiányzó képességben fontos, az az, hogy része bizonyos más hiányzó
képességeknek, például annak a nehézségnek, hogy az ember és a gép között
ugyanolyan típusú érzelmi kapcsolat jöjjön létre, mint két fehér ember vagy két
néger között.
Annak a felrovása, hogy "a
gépek nem tudnak tévedni", rendkívül furcsa. Nagy a kísértés, hogy erre
így válaszoljunk: "És ez miért baj?" De helyezkedjünk barátságosabb
álláspontra és próbáljuk megérteni, hogy valójában miről van szó. Véleményem
szerint ezt a kritikát ki lehet fejezni az imitációs játék feltételeivel is.
Azt róják fel, hogy a kérdező az embert a géptől egyszerűen azáltal tudja
megkülönböztetni, hogy egy sor különböző számtani feladatot ad fel. A gépet
halálos pontossága azonnal leleplezi. A válasz erre egyszerű. A gép (amelyet a
játékra programoztak) meg sem próbálja, hogy a számtani feladatokra mindig a
helyes válaszokat adja. Szándékos hibákat követ el, amelyeket úgy számít ki,
hogy a kérdezőt megzavarják. A mechanikus hiba valószínűleg úgy jelentkeznék,
hogy a gép helytelenül döntené el, hogy a számítási műveletek során milyen
hibát kövessen el. De a bírálatnak még ez a formája sem elég jóindulatú.
Sajnos, nincs elég helyünk arra, hogy további részletekre térjünk ki. Ügy
tűnik, hogy ez a kritika kétféle típusú hiba összekeverésén alapszik. Az egyiket
működési hibának, a másikat következtetésbeli hibának nevezhetnők. A működési
hibák valamilyen mechanikai vagy villamos zavar következményei, amelyeknek
következtében a gép másképpen viselkedik, mint amire tervezték. Filozófiai
viták során az ilyen hibák lehetőségétől általában eltekintenek; a vita tehát
"absztrakt gépek" körül folyik. Ezek az absztrakt gépek inkább
matematikai fikciók, mint fizikai objektumok. Működési hibákat definíció
szerint nem követhetnek el. Ebben az értelemben valóban elmondhatjuk, hogy
"a gépek sohasem követnek el hibát". Következtetési hibák csak akkor
keletkezhetnek, ha a gép kimenő jeleinek valamiféle értelmet tulajdonítunk. A
gép például matematikai egyenleteket vagy angol nyelvű mondatokat írhat ki. Ha
a gép hamis állítást ír ki, elmondhatjuk, hogy a gép következtetésben"
hibát követett el. Nyilván nincs semmi alapja annak az állításnak, hogy a gép
nem követhet el ilyen típusú hibát. Hiszen nem kell mást tennie, mint
ismételten a "0=1" egyenletet kiírni. Hogy kevésbé furcsa példát hozzunk, lehet, hogy a gép valamilyen
módszerrel tudományos indukció alapján következtetéseket tud levonni. Ilyen
esetben el lehetünk készülve arra, hogy a módszer esetenként hibás eredményeket
ad.
Az az állítás, hogy a gép nem lehet
saját gondolkodásának a tárgya, természetesen csak akkor válaszolható meg, ha
bebizonyítható, hogy a gépnek egyáltalában van gondolata valamiféle tárgyról.
Ennek ellenére a "a gép működésének tárgya" kijelentés láthatóan
jelent valamit, legalábbis azok részére, akik a géppel dolgoznak. Ha például a
gép az x2-40x-11 =0 egyenlet megoldásán dolgozik, az ember hajlandó azt az
egyenletet a gép működése pillanatnyi tárgyának tekinteni. Ilyen értelemben
kétségtelenül lehet saját működésének tárgya. Lehet arra használni, hogy részt
vegyen a saját programja kidolgozásában, vagy mutassa ki előre a saját
struktúra változásának a következményeit. Saját viselkedésének következményeit
megfigyelve módosíthatja saját programjait úgy, hogy bizonyos célokat
hatékonyabban érjen el. Ezek a lehetőségek a közeljövő lehetőségei, nem pedig
utópista álmok.
[A Turing által itt elméletileg
felvetett lehetőségek az utolsó két-három évben széles körű gyakorlattá váltak:
ma már mindennapos dolog, hogy egy új, tervezési stádiumban levő gép logikai
felépítését, sőt ezen túlmenően még a kábelezési diagramokat is egy meglevő
számológéppel automatikusan számíttatják ki. A ford.]
Az a bírálat, hogy egy gép nem
képes sokféle különböző viselkedésre, tulajdonképpen más kifejezési formája
annak, hogy nincs elég nagy tárolási kapacitása. Egészen a legújabb időkig
mindössze néhány ezer számjegyre terjedő számolási kapacitás is rendkívül ritka
volt.
Azok a bírálatok, amelyekkel itt foglalkozunk,
gyakran csak az öntudattal kapcsolatos érvelés álcázott alakjai. Általában, ha
valaki azt állítja, hogy a gép el tudja végezni a szóban forgó dolgok egy
részét, és leírja azt a módot, amit a gép alkalmaz, nem kelt túlságosan mély
benyomást. Azt gondolják, hogy a módszer (bármiféle is legyen, szükségszerűen
mechanikus módszer) valójában nagyon tökéletlen. Lásd Jefferson 140. lapon
idézett kijelentésének zárójeles részét.
6. Lady Lovelace ellenvetése.
Babbage analitikus gépéről a legrészletesebb információink Lady Lovelace
emlékirataiból származnak. Ezekben a következőket írja: "Az analitikus gép
nem tart igényt arra, hogy bármit is kezdeményezzen. Mindazt végre tudja
hajtani, amelyről tudjuk, hogyan kell a gépei a végrehajtásra utasítani."
(Az ő kiemelése.) Ezt a kijelentést idézi Hartree, aki hozzáteszi: "Ebből
még nem következik, hogy nem volna lehetséges olyan elektronikus berendezést
szerkeszteni, amely "önmagáért gondolkozik*, vagy amelyben, biológiai
szóhasználattal élve, feltételes reflexet lehetne kiépíteni, amely viszont a
tanulás alapjául szolgálhatna. Az, hogy ez elvileg lehetséges-e vagy sem,
érdekes és gondolatébresztő kérdés, amelyet a legújabb fejlődés vetett fel. De
nem hiszem, hogy a jelenleg megépült vagy tervezett gépek ezzel a tulajdonsággal
rendelkeznének."
E tekintetben véleményem teljes
mértékben egyezik Hartree véleményével. Figyeljük meg: nem azt állítja, hogy a
szóban forgó gépek nem rendelkeznek ezzel a tulajdonsággal, hanem azt, hogy a
Lady Lovelace rendelkezésére álló bizonyítékok nem adtak okot arra a
feltevésre, hogy a szóban forgó gépeknek bizonyos értelemben megvolt ez a
tulajdonságuk. Tegyük fel ugyanis, hogy valamiféle diszkrét állapotú gépnek
megvan ez a tulajdonsága. Az analitikus gép univerzális digitális számológép
volt; ha tárolási kapacitása és működési sebessége elég nagy lett volna,
megfelelő programozással utánoztatni lehetett volna vele a kérdéses gépet.
Valószínű, hogy ez az érvelés sem Babbage-nek, sem pedig a grófnőnek nem jutott
eszébe. Akárhogyan is, nem voltak kötelesek mindazt állítani, amit állítani
lehetett.
Ezzel az egész kérdéssel majd a
tanulógépek címszó alatt ismét foglalkozunk.
Lady Lovelace ellenvetésének egy
változata azt állítja, hogy a gép "sohasem tud valami igazán újat
csinálni". Ezt az ellenvetést pillanatnyilag azzal lehet kivédeni, hogy
"nincsen új a Nap alatt". Ki lehetne biztos abban, hogy "eredeti
munkája " nem egyszerűen abból a magból nőtt-e ki, amelyet a tanítással
ültettek el benne, vagy nem jól ismert általános elvek követésének az
eredménye-e. Az ellenvetésnek egy jobb változata azt mondja, hogy a gép sohasem
tud bennünket "meglepetések elé állítani". Ez az állítás már
közvetlenebb kihívás, amit azonban ugyancsak közvetlenül meg lehet válaszolni.
A gépek engem igen sűrűn lepnek meg. Ennek főként az az oka, hogy nem végzek
elegendő sok számítást ahhoz, hogy el tudjam dönteni, mit várhatok tőlük, vagy
még inkább azért, mert noha végzek számításokat, ezt kapkodva, sietősen,
kockázatokat vállalva teszem. Talán azt mondom magamban: "Feltételezem,
hogy a feszültségnek ezen a ponton ugyanakkorának kell lenni, mint a másikon:
akárhogyan is van, tételezzük fel, hogy ugyanakkora." Természetesen
gyakran tévedek, és az eredmény meglepetés részemre, minthogy a kísérlet
végrehajtásának az időpontjában ezeket a feltevéseket elfelejtettem. Ennek a
bevallásával kiteszem magamat bűneimről szóló prédikációknak, de
szavahihetőségemhez, ha az általam tapasztalt meglepetésekről teszek
tanúbizonyságot, semmi kétség sem fér.
Nem várom el, hogy ez a válasz
elhallgattassa kritikusomat. Valószínűleg azt mondja, hogy ezek a meglepetések
valamiféle bennem végbemenő teremtő szellemi tevékenység következményei, és nem
mondanak ki semmit a gépről. Ez visszavezet bennünket az öntudatról szóló
érveléshez, és ezzel messze kerülünk a meglepetésről szóló gondolattól. Olyan
érvelési sorozat ez, amelyet zártnak kell tekintenünk (circulus vitiosus). De
talán érdemes megjegyezni, hogy valaminek a meglepetésként való értékelése
ugyanannyi "teremtő szellemi tevékenységet" igényel, tekintet nélkül
arra, hogy a meglepő esemény egy embertől, vagy egy könyvtől vagy egy géptől
vagy bármi mástól származik.
Az a nézet, hogy a gépek nem
adhatnak okot meglepetésekre, véleményem szerint olyan tévedésnek a
következménye, amelyre filozófusok és matematikusok különösen hajlamosak. Ez az
a feltevés, hogy amint egy tény az öntudat elé kerül, vele egyidejűleg a tény
valamennyi következménye is az eszünkbe jut. Ez sok esetben igen hasznos
feltevés, de az ember könnyen megfeledkezik arról, hogy hamis. Ennek
természetes következményeként az ember azt is felteszi, hogy nem érdem a
következményeket adott kiinduló adatokból és általános elvek alapján kimunkálni.
7. Az idegrendszer folytonosságával
kapcsolatos érvelés. Bizonyos, hogy az idegrendszer nem diszkrét állapotú gép.
Bármily kis hiba, amely a neuront érő idegi impulzus nagyságáról szóló
információban bekövetkezik, a kimenő impulzus nagyságában lényeges
különbségeket okozhat. Azzal lehetne érvelni, hogyha már ez így van, nem
várhatjuk, hogy egy diszkrét állapotú rendszer az idegrendszer viselkedését
utánozni tudja.
Igaz, hogy a diszkrét állapotú
gépnek különböznie kell a folytonos géptől. Ha azonban ragaszkodunk az
imitációs játék feltételeihez, a kérdező számára ebből a különbségből semmi előny
nem származik. A helyzetet világosabbá tehetjük, ha más, egyszerűbb, folytonos
működésű gépet tekintünk. A differenciálanalizátor tökéletesen megfelel -erre a
célra. (A differenciálanalizátor bizonyos fajtájú gép, amely nem tartozik a
diszkrét állapotú típusba és amelyet bizonyos fajtájú számításokra használnak.)
Némelyik a választ gépírt formában adja, és így alkalmas arra, hogy részt
vegyen a játékban. A digitális számológép nem tudná pontosan előre megmondani,
hogy a differenciálanalizátor egy kérdésre milyen választ ad, de tökéletesen
alkalmas volna arra, hogy helyes típusú választ adjon. Ha például az volna a
feladat, hogy adja meg a p értékét (ténylegesen körülbelül 3,1416), ésszerű
volna a 3,12, 3,13, 3,14, 3,15, 3,16 értékek közül mondjuk 0,05, 0,15, 0,55,
0,19, 0,06 valószínűséggel valamelyiket véletlenül kiválasztani. Ilyen
feltételek mellett a kérdező rendkívül nehezen tudná a differenciálanalizátort
a digitális számológéptől megkülönböztetni.
8. A viselkedés kötetlenségével
kapcsolatos érvelés. Lehetetlen olyan szabálygyűjteményt összeállítani, amely
leírná, hogy egy ember bármiféle elképzelhető körülmények között mit csináljon.
Lehet szabályt adni arra, hogy valakinek meg kell állni, ha piros forgalmi
fényt lát, és tovább kell mennie, ha zöldet, de mit csináljon akkor, ha
valamiféle hiba folytán a két fény egyidejűleg jelenik meg? Lehet, hogy valaki
úgy dönt, hogy a legbiztonságosabb dolog megállni. De ebből a döntésből később
további nehézségek adódhatnak. Megkísérelni viselkedési szabályokat adni úgy,
hogy azok minden eshetőségnek megfeleljenek, lehetetlennek látszik még akkor
is, ha csak közlekedési lámpáról van szó. Mindezzel egyetértek.
Ebből arra következtetnek, hogy nem
lehetünk gépek. Megpróbálom ezt az érvelést reprodukálni, de attól tartok,
aligha leszek igazságos. Az érvelés körülbelül így szól: "Ha minden
embernek volna olyan szabálygyűjteménye, amelynek alapján életét szabályozza,
nem volna különb egy gépnél. Minthogy azonban nincsenek ilyen szabályok, az
emberek nem lehetnek gépek." Világos, hogy itt a "szét nem választott
középfogalom "-mai van dolgunk. Nem hiszem, hogy ezt az érvet valaha is
így fogalmazták volna meg, mégis ezt az érvelést használták. Lehet, hogy a
"magatartási szabályok" és a "viselkedés törvényei"
kifejezések között egy bizonyos zavar van, amely a vita tárgyát elködösíti.
"Magatartási szabályokon" olyan előírásokat értek, mint például:
"állj meg, ha piros lámpát látsz", amelynek alapján cselekedhetünk és
amelynek tudatában lehetünk. "A viselkedés törvényei" kifejezésen
olyan, az emberek testére alkalmazott természeti törvényeket értek, mint
például: "ha megcsípik, felsikolt". Ha a "viselkedési törvények,
amelyek az életet szabályozzák" kifejezést a fent idézett érvelésben
"viselkedési szabályok, amelyek segítségével életét szabályozza"
kifejezéssel helyettesítjük, az érvelés szét nem választott középső része már
nem áthidalhatatlan. Meggyőződésünk szerint abból a tényből, hogy
természettörvények szabályoznak bennünket, nemcsak az következik, hogy
valamiféle gépek vagyunk (noha nem szükségszerűen diszkrét állapotú gépek),
hanem fordítva az is, hogy ha ilyen gépek vagyunk, ebből az is következik, hogy
természettörvények szabályoznak bennünket.
Mindazonáltal, nem tudunk olyan
könnyen belenyugodni abba, hogy nincsenek teljesen komplett viselkedési
szabályok, mint abba, hogy nincsenek teljesen tökéletes magaviseleti szabályok.
Az ilyen törvényszerűségek felfedezésének egyetlen útja a tudományos
megfigyelés, és bizonyos, hogy nem tudunk olyan feltételekről, amelyek között elmondhatnánk:
"Eleget kutattunk. Nincsenek ilyen törvények."
Be tudjuk bizonyítani még
meggyőzőbben, hogy bármiféle ilyen kijelentés indokolatlan. Tételezzük fel
ugyanis, hogy biztosak vagyunk abban, hogy felfedezzük ezeket a törvényeket,
feltéve, hogy léteznek. Ekkor, bármely adott diszkrét állapotú gép esetében
biztosan lehetséges a gép viselkedésének elegendő megfigyelésével előre
megjósolni jövendő viselkedését egy reálisan várható időn, mondjuk 100 éven
belül. Ez azonban nincsen így. A manchesteri számológépre készttettünk egy kis
programot, mindössze ezer tárolási egységből, amelynek a segítségével a gép, ha
egy 16 jegyű számot beadunk, két másodpercen belül egy másik ilyen számmal
válaszol. Aki ezekből a válaszokból elegendő következtetést remél levonni a
programot illetően ahhoz, hogy megkísérelje megjósolni a válaszokat ki nem
próbált számok esetében - csúfos kudarcot vallana.
9. Az érzékszerveken túli
percepcióról szóló érvelés. Feltételezem, hogy az olvasó ismeri az
érzékszerveken túli percepció gondolatát és négy fajtájának tartalmát
(telepátia, clairvoyance, előre tudás (praecognitio) és pszichokinezis*). Ezek
a zavarba ejtő jelenségek látszólag cáfolják szokásos tudományos felfogásunkat.
De jó lenne diszkreditálni őket! Sajnos, legalábbis a telepátia esetében,
statisztikai bizonyítékok tömege létezik. Nagyon nehéz gondolatainkat úgy
átrendezni, hogy ezek az új tények beilleszkedjenek. Ha valaki ezeket
elfogadja, szerintem innen
már nem sok kell ahhoz, hogy a
mumusban és a kísértetekben higgyen. Ha úgy gondolkodnánk, hogy a fizikai
testek egyszerűen a fizika ismert törvényei és még valamilyen föl nem fedezett,
de hasonló törvények alapján mozognak, az első lépés volna ezen az úton.
Véleményem szerint ez az érvelés
egészen erős. Azzal lehetne erre válaszolni, hogy sok tudományos elmélet
alkalmazható a gyakorlatban annak ellenére, hogy az érzékszerveken túli
percepcióval ütközik; ténylegesen nagyon jól lehet boldogulni velük akkor is,
ha az utóbbiról egyszerűen nem veszünk tudomást. Meglehetősen gyenge vigasz, és
az ember attól tart, hogy a gondolkodás éppen az a típusú jelenség, ahol az
érzékszerveken kívüli percepciónak különleges jelentősége lehet.
Az érzékszerveken túli percepción
alapuló jobban részletezett érvelés a következőképpen szólhatna: "Játsszuk
az imitációs játékot; tanúként egy embert alkalmazunk, akinek jó telepatikus
érzéke van és egy digitális számológépet. A kérdező ilyen kérdéseket tehet fel:
"Milyen színű kártya van a jobb kezemben?* A telepátiás vagy clair-voyance
képességekkel rendelkező ember 400 kártya közül 130 esetben ad helyes választ.
A gép csak vaktában tudja a színeket becsülni, és például 104 helyes választ ad
úgy, hogy a kérdező helyesen tud azonosítani." Itt egy érdekes lehetőség
nyílik. Tételezzük fel, hogy a számológépben egy véletlen számgenerátor van.
Ekkor természetszerűen ezt kell alkalmazni az adandó válasz meghatározására.
Ebben az esetben azonban a véletlen számgenerátor a kérdező pszichokinetikus
erőinek befolyása alá kerül. Lehet, hogy ennek a pszichokinetikus erőnek a
következményeként a gép gyakrabban fog helyes választ adni, mint ez a
valószínűségi számításnak megfelel úgy, hogy a kérdező ennek ellenére nem tudna
helyesen azonosítani. Másrészt azonban képes lehet arra, hogy bármiféle kérdés
nélkül, egyszerűen a clairvoyance révén helyesen azonosítson. Az érzékszerveken
túli érzékeléssel minden megtörténhet. Ha telepátiát is megengedünk, próbáinkat
szigorúbbakká kell tenni. Ez a szituáció hasonlítana ahhoz, ha a kérdező saját
magával beszélne, és egyik ellenfele fülét a falra téve hallgatózna. Valamennyi
követelményt csak akkor lehetne kielégíteni, ha az ellenfeleket egy
"telepátiamentes" szobába tennénk.
7. TANULÓGÉPEK
Az olvasó valószínűleg úgy sejti,
hogy nincsenek túlságosan meggyőző pozitív természetű érveim nézeteim
alátámasztására. Ha lennének, nem fordítottam volna annyi gondot az ellentétes
véleményekben rejlő tévedések kimutatására. Most el fogom mondani azokat a
pozitív bizonyítékaimat, amik vannak.
Térjünk vissza egy percre Lady
Lovelace ellenvetésére, amely szerint a gép csak azt tudja megtenni, amire
utasítjuk. Azt lehetne mondani, hogy valaki "adhat egy ötletet" a
gépnek, amely erre bizonyos mértékig reagál, és aztán fokozatosan nyugalomba
jön, mint a zongora húrja a billentyű leütése után. Egy másik hasonló példa
volna a kritikusnál kisebb méretű atommáglya: az adott ötlet megfelel a
máglyába kívülről belépő neutronnak. Minden ilyen neutron egy bizonyos
perturbációt okoz, amely végül is lecsillapodik. Ha azonban a máglya nagyságát
eléggé növeljük, az ilyen beérkező neutron által okozott perturbáció nagyon
valószínűen mindaddig növekszik, míg az egész máglya meg nem semmisül. Van-e
ennek megfelelő jelenség a tudattal kapcsolatban és van-e a gépekkel
kapcsolatban? Az emberi tudat vonatkozásában láthatóan létezik ilyen jelenség.
A tudatok legnagyobb része, úgy látszik, "szubkritikus", tehát
megfelel az analógiában a szubkritikus méretű atommáglyáknak. Az ilyen tudatba
bevitt gondolat átlagosan egy gondolatnál kevesebbet kelt válaszként. A tudatok
lényegesen kisebb része a szuperkritikus. Az ilyen tudatba bevitt gondolat egy
egész "elméletet" gerjeszthet, amely szekunder, harmadrendű és még
távolabbi gondolatokból áll. Az állatok tudata nagyon határozottan
szubkritikusnak tűnik. Ehhez az analógiához tartva magunkat, azt kérdezzük:
"Lehet-e a gépeket szuperkritikussá tenni?"
A "hagymahéjak"
analógiája ugyancsak hasznos. A tudat vagy az agyvelő funkcióit vizsgálva
találunk olyan műveleteket, amelyeket tisztán mechanikus fogalmakkal meg tudunk
magyarázni. Ezekről azt mondjuk, hogy nem tartoznak a tulajdonképpeni tudathoz:
ez olyan réteg, amelyet le kell fejtenünk, ha az igazi tudatot meg akarjuk
találni. Ekkor azonban alatta egy újabb héjat találunk, amit le kell fejtenünk
s így tovább. Ha így egymás után lefejtjük a héjakat, eljutunk-e vajon az
"igazi" tudathoz, vagy végeredményben egy olyan réteghez jutunk*
amelyben már semmi sincs? Ez utóbbi esetben az egész tudat mechanikus jellegű.
(Ez nem jelenti azt, hogy diszkrét állapotú gép volna. Erről azonban már volt
szó.)
Ez az utolsó két bekezdés nem tart
igényt arra, hogy érvei meggyőzőek. Inkább azt lehetne mondani, hogy
"hitet keltő szavalatok".
A 6. pont elején kifejezett nézet
egyetlen valóban kielégítő alátámasztása, ha megvárjuk ennek az évszázadnak a
végét, azután végrehajtjuk a leírt kísér letet. (N. B. A kísérletet sokkal
hamarabb, már 1961 őszén végrehajtották, anélkül azonban, hogy az eredmény
végérvényes bizonyítékot szolgáltatott volna. A ford.) Időközben azonban mit
lehet mondani? Mit tegyünk most, ha azt akarjuk, hogy a kísérlet sikeres
legyen?
Mint kifejtettem, a probléma főként
programozás kérdése. Műszaki vonalon ugyancsak előrehaladást kell, elérnünk, de
nem valószínű, hogy ez a követelményeket nem fogja kielégíteni. Az agyvelő
tárolási kapacitásának a becsült értéke valahol 10*°-tól 1018 bináris helyérték
között van. Én magam az alacsonyabb értékek felé hajlok, és az a véleményem,
hogy ennek is csak egy kis töredékét használjuk a magasabb rendű gondolkodás
során. A kapacitás legnagyobb részét valószínűleg a vizuális benyomások
megtartására használjuk. Meg lennék lepve, ha több mint 108 bináris
helyérték volna szükséges ahhoz, hogy az imitációs játékot kielégítően lehessen
játszani, legalábbis egy vak emberrel szemben. (Mellékesen megjegyezzük, hogy
az Eneyclopaedia Britannica 11. kiadásának a kapacitása, összesen 2 109.)
107 tárolási kapacitás még a jelenlegi technikával is gyakorlatilag
nagyon is elérhető lehetőség. A gép működési sebességét valószínűleg egyáltalán
nem kell növelni. A modern gépeknek azok a részei, amelyeket általában az
idegsejtek analogonjainak tekintenek, ez utóbbiaknál körülbelül 1000-szer
gyorsabban működnek. Ez olyan "biztonsági tartalék", amely az
alacsonyabb működési sebesség okozta veszteségeket sokféle módon fedezni tudja.
Ezek után problémánk csak az, hogy hogyan programozzuk ezeket a gépeket úgy,
hogy a játékot játszani tudják. A jelenlegi munkasebességem mellett körülbelül
1000 helyértéknyi programot produkálok egy nap alatt úgy, hogy körülbelül 60
programozó, akik a legközelebbi ötven évben szorgalmasan dolgoznak,
végrehajthatják a feladatot, feltéve, hogy semmi sem kerül a papírkosárba.
Valamiféle hatékonyabb módszerre van nyilvánvalóan szükség.
Miközben megpróbáljuk utánozni a
felnőtt emberi öntudatot, sokat kell gondolkoznunk azon a folyamaton is, amely
a tudatot jelenlegi állapotába vitte. A következő három komponenst figyelhetjük
meg:
a) a tudat kezdeti állapotát
például a születéskor,
b) a nevelést, amelyben a tudatnak
része volt,
c) más, nevelésnek nem nevezhető tapasztalatot,
amelyet a tudat szerzett.
Ahelyett, hogy megpróbálnánk olyan
programot előállítani, amely a felnőtt tudatát utánozza, miért nem próbálkozunk
inkább olyan programot szerkeszteni, amely a gyermek tudatát utánozza? Ha ezt a
programot megfelelő nevelésben részesítenénk, végül is a felnőtt tudatát
kapnánk. Feltehetően a csecsemő agyveleje olyasvalami, mint az a jegyzetfüzet,
amit a papírkereskedésben veszünk: viszonylag kis mechanizmus és egy csomó üres
lap. (A mechanizmusok és az írás a mi szempontunkból majdnem szinonimák.)
Reméljük, hogy a csecsemő agyvelejében olyan kicsi a mechanizmus, hogy valami
hozzá hasonlót könnyen lehetne programozni. Ennek a neveléséhez szükséges munka
mennyiségéről első közelítésben feltételezhetjük, hogy közel ugyanannyi, mint
az emberi gyermek esetében.
Ilyen módon problémánkat két részre
osztottuk: a gyermek-program és a nevelési folyamat programja. Ez a kettő
rendkívül szoros kapcsolatban van egymással. Nem várhatjuk, hogy mindjárt az
első nekifutásra egy jó gépgyermeket kapunk. Kísérleteznünk kell egy ilyen gép
tanításával, és látnunk kell, hogyan tanul. Ezután más módszereket lehet
kipróbálni, és megnézni, hogy ezek jobbak vagy rosszabbak. E folyamat és a
fejlődés között nyilvánvaló kapcsolat áll fenn a következő azonosságok miatt.
A gépgyermek struktúrája =
öröklődés! anyag.
A gépgyermek struktúrájának a
változásai = a mutációk.
Természetes kiválasztás = a
kísérletező megítélése.
Remélhető azonban, hogy ez a
folyamat hatékonyabb, mint a fejlődés folyamata. A legmegfelelőbb túlélése
túlságosan lassú módszer az előnyök mérésére. A kísérletező, intelligenciái át
f elhasználva, lényegesen felkeli hogy gyorsítani tudja. Ugyanolyan fontos az a
tény is, hogy a kísérletező nincs korlátozva véletlen mutációkra. Ha valamiféle
gyengeség okát fel tudja fedezni, valószínűleg gondolni fog az olyan típusú
mutációra, amely ezt megjavítja.
A géppel szemben nem lehet pontosan
ugyanazt a tanítási módszert alkalmazni, mint egy normális gyermekkel szemben.
Minthogy nem lesznek például lábai, nem lehet arra felszólítani, hogy menjen
ki, és töltse meg a szenesvödröt. Valószínűleg nem lesz szeme. De bármennyire
is lehetséges ezeket a hiányosságokat ügyes műszaki módszerekkel áthidalni, nem
lehet ezt a kreatúrát iskolába küldeni anélkül, hogy a többi gyerek erősen ki
ne gúnyolja. Alkalmas módon magántanulónak kell lennie. Nem kell túl sokat
törődnünk a lábakkal vagy a szemekkel stb. Keller Helén példája* bizonyítja,
hogy a nevelés végrehajtható, feltéve, hogy a tanító és a tanuló között az összeköttetés
mindkét irányban valamilyen alkalmas módon fennáll.
A tanítás folyamatában általában
büntetéseket és jutalmakat osztunk. Bizonyos egyszerű gyermekgépeket ilyen
természetű elvek alapján lehet konstruálni vagy programozni. A gépet úgy kell
megszerkeszteni, hogy azok az események, amelyek a büntetésjelzést röviddel
megelőzték, csak kis valószínűséggel következzenek be, ezzel szemben a
jutalmazás jelzés növelje azoknak az eseményeknek a valószínűségét, amelyek a
jutalmazáshoz vezettek. Ezek a definíciók a gép részéről semmiféle érzelmeket
nem tételeznek fel. Végrehajtottam néhány kísérletet egy ilyen gépgyermekkel,
és sikerült pár dologra megtanítanom, de a tanítási módszer túlságosan újszerű
volt ahhoz, semhogy valóban sikeresnek lenne tekinthető.
A büntetések és a jutalmazások
legjobb esetben csak a tanítási folyamat egy részét képezhetik. Durván
kifejezve, ha a tanítónak nincs más eszköze a tanulóval való érintkezésre, az
az információmennyiség, amely a tanulóhoz eljuthat, nem haladja meg az összes jutalmak,
illetve büntetések összegét. Mire a gyermek megtanulja a "Casablanca"
elmondását, valószínűleg nagyon szomorú lesz, ha a szöveget csak a "Bar
Kochba " technikával tudja eltalálni úgy, hogy minden "nem"
válasz egy pofon formájában jelentkezik. Ennek következtében valamiféle más,
"érzelemmentes" érintkezési csatornára van szükség. Ha ez
rendelkezésre áll, a gépet a büntetések és jutalmazások módszerével meg lehet
tanítani arra, hogy egy meghatározott nyelven, például valamilyen szimbolikus
nyelven kifejezett utasításoknak engedelmeskedjék. Ezeket az utasításokat az
"érzelemmentes" csatornán át kell közölni. Ennek a nyelvnek az
alkalmazása a szükséges büntetések, illetve jutalmazások számát lényegesen
csökkenteni fogja.
A gyermek-géphez szükséges komplexitás
mértékéről a vélemények eltérhetnek. Általában meg lehet próbálni, hogy olyan
egyszerűnek képezzük ki, amilyen egyszerű csak lehet, feltéve, hogy bizonyos
általános elvekkel összhangban marad. Egy másik lehetőség az, hogy a logikai
következtetések egy teljes rendszerét "beépítjük".*
Ez utóbbi esetben a tárolót
legnagyobb részben a definíciók és az ítéletek fogják elfoglalni. Az ítéletek
különböző típusúak lehetnek, például egyértelműen megállapított tények,
következtetések, matematikailag bizonyított tételek, hatósági előírások, olyan
kifejezések, amelyek logikailag ítélet alakúak, de nem hihetők. Bizonyos
ítéleteket "parancsoló" ítéletekként lehet leírni, A gépet úgy kell
megtervezni, hogy mihelyt egy imperativus a "jól megállapított
tények" osztályába sorolható, az ennek megfelelő akció automatikusan
megtörténik. Ennek illusztrációjaként tételezzük fel, hogy a tanító azt mondja
a gépnek: "Végezd el a házi feladatodat most." Ennek következtében
"A tanító azt mondja: "Végezd el a házi feladatodat most!"
kifejezést a jól megállapított tények közé kell felvenni. Egy másik ilyen tény
a következő lehet: "Minden, amit a tanító mond, igaz." Ezek
kombinációja végeredményben a "Végezd el a házi feladatodat most"
parancshoz vezethet, amely a jól megállapított tények között szerepel, ami
viszont a gép konstrukciójánál fogva azt jelenti, hogy a házi feladat elvégzése
ténylegesen megkezdődik, ami rendkívül kielégítő effektus. A gép által használt
következtetési folyamatnak nem kell olyannak lenni, amely a legszigorúbb
logikusokat is kielégíti. Lehet például, hogy nem lesznek pszichológiai
értelmében vett típus-hierarchiák. Ez azonban nem jelenti szükségszerűen azt,
hogy típus-összecserélések következnek be, legalábbis nem többször, mint
ahányszor emberek el nem kerített szakadékokba zuhannak. Alkalmas imperativusok
(amelyeket a-rendszerben fejezünk ki, de maguk nem részei a rendszernek), mint
például: "Ne használj egy "osztályt", kivéve, ha valamely olyan
osztálynak része, amit a tanító említett", hasonló hatásúak lehetnének,
mintha azt mondanánk: "Ne menj túl közel a szakadék széléhez."
Azok a parancsok, amelyeket egy
végtagok nélküli gép végre tud hajtani, elsősorban intellektuális természetűek,
mint az előbbi (a házi feladat elkészítésére vonatkozó) példában. A parancsok
között azok lesznek a fontosak, amelyek megszabják, milyen sorrendben kell a
figyelembe jövő logikai rendszer szabályait alkalmazni. Ha ugyanis valaki egy
logikai rendszert alkalmaz, minden egyes lépésnél igen nagyszámú alternatív
logikai lépés lehetséges, amelyek bármelyikét szabad alkalmazni, feltéve, hogy
a figyelembe jövő logikai rendszer szabályait betartjuk. Ezek a választások
teszik az igazi különbséget egy ragyogó, illetve gyenge vitapartner között, nem
pedig a helyes vagy hamis érvelések közötti különbség. Ilyen parancsokhoz
vezető ítéletek például a következők lehetnek: "Ha a Szókratész szót
említik, használd a Barbara szillogizmust*", vagy "Ha egyik
módszerről bebizonyult, hogy gyorsabb, mint a másik, ne használd a lassúbb módszert".
Ezek egyikét vagy másikát "előírhatja egy tekintély", ismét másokat
azonban a gép önmaga produkálhat például tudományos indukció útján.
A tanulógép gondolata az olvasók
egy részének paradoxont jelenthet. Hogy változhatnak meg a gép működési
szabályai? A szabályoknak mindenben le kell írniok, hogy fog a gép reagálni,
akármi is volt az előtörténete, akármilyen változásoknak is van alávetve. A
szabályok tehát teljes mértékben változatlanok az időben. Ez tökéletesen igaz.
A paradoxon magyarázata az, hogy azok a szabályok, amelyek a tanulási folyamat
során megváltoznak, a kevésbé lényeges típushoz tartoznak, amelyeknek csak
átmeneti érvényessége van. Az olvasó összehasonlíthatja ezt az Egyesült Államok
alkotmányával.
A tanulógépnek egy fontos
tulajdonsága az, hogy a tanítónak gyakran fogalma sincs arról, mi történik a
gépben, és ennek ellenére bizonyos mértékig képes lesz előre megmondani
tanítványának a viselkedését. Ez leginkább egy olyan gép nevelésének korábbi
fázisaira vonatkozik, amely egy kipróbált módon tervezett (vagy programozott)
gépgyermekből fejlődik ki, nyilvánvaló ellentétben azzal a normális alkalmazási
móddal, amikor a gépet számítások elvégzésére alkalmazzuk. Az utóbbi esetben az
ember célja az, hogy világos szellemi képe legyen a gép állapotáról a számítás
végrehajtásának minden egyes pillanatában. Ezt a célt csak nagyon nehezen lehet
elérni. Az a nézet, hogy "a gép csak azt tudja megtenni, amiről tudjuk,
hogy hogyan kell erre utasítani "*, rendkívül furcsának látszik. A legtöbb
programnak, amelyet be tudunk vinni a gépbe, valami olyan lesz az eredménye,
aminek egyáltalán nem látjuk az értelmét, vagy amit teljesen véletlen
viselkedésnek tekintünk. Az intelligens viselkedés feltehetően abban áll, hogy
eltér a számítások végrehajtásánál szükséges teljesen meghatározott
viselkedéstől, ez az eltérés azonban olyan csekély, hogy még nem jelent
véletlen viselkedést, sem céltalanul ismétlődő fordulatokat. Egy másik fontos
eredménye annak, hogy gépünket az imitációs játékban betöltött szerepére
tanítás és tanulás útján készítjük elő az, hogy az "emberi
tévedhetőséget" valószínűleg lényegében természetes módon, tehát
különleges trükkök alkalmazása nélkül sikerül elkerülni. A megtanult folyamatok
nem adnak száz százalékos biztonsággal eredményt, mert ha ezt tennék, akkor nem
lehetne őket meg nem tanulttá tenni.
Valószínűleg célszerű lesz a
tanulógépbe egy véletlen elemet is beépíteni. A véletlen elem rendkívül hasznos
olyankor, ha valamely probléma megoldását keressük. Tegyük föl például, hogy 50
és 200 között egy olyan számot akarunk találni, amely számjegyei négyzetének
összegével egyenlő; kezdhetjük 51-gyel, aztán megpróbáljuk az 52-őt s így
tovább, míg megtaláljuk azt a számot, amely a feltételnek megfelel. Vagy azt is
megtehetjük, hogy találomra választunk ki számokat mindaddig, amíg a helyeset
meg nem találjuk. Ennek a módszernek az az előnye, hogy szükségtelen
nyilvántartani azokat az értékeket, amiket már kipróbáltunk, viszont az a
hátránya, hogy ugyanazt a számot kétszer is meg lehet próbálni, de ha több megoldás
van, ez nem túlságosan lényeges. A szisztematikus módszernek az a hátránya,
hogy rendkívül nagy tömeg lehet abban a tartományban, amelyet először
vizsgálunk meg anélkül, hogy a megoldást tartalmazná. Mármost a tanulási
folyamatot úgy tekinthetjük, mint olyan viselkedési formának a keresését, amely
a tanítót vagy valamilyen más kritériumot kielégít. Minthogy valószínűleg igen
nagyszámú kielégítő megoldás létezik, a véletlen módszer jobbnak látszik, mint
a szisztematikus. Figyeljük meg, hogy a fejlődés analóg folyamatában ez a
módszer kerül alkalmazásra. Itt azonban a szisztematikus módszer egyszerűen
lehetetlen. Hogy lehetne nyilvántartani a már kipróbált genetikus kombinációkat
abból a célból, hogy elkerüljük az ismételt kipróbálást?
Remélhetjük, hogy a gépek végül is
versenyezni fognak az emberrel minden tisztán intellektuális területen. De
melyik területen kezdjük el? Még ez is rendkívül nehéz döntés. Vannak emberek,
akik azt gondolják, hogy valami nagyon absztrakt tevékenység, mint a sakkjáték
volna a legjobb. Azt is lehetne állítani, hogy a legjobb volna a gépet a
pénzért megvásárolható legjobb érzékszervekkel felszerelni, és aztán
megtanítani arra, hogy értsenek és beszéljenek angolul. Ez a folyamat a gyermek
normális tanítását követné. Rámutatnánk tárgyakra és mondanánk a nevüket stb.
Ismét nem tudom, hogy melyik a helyes válasz, de véleményem szerint mindkét
utat meg kellene próbálni.
Csak egy rövid szakaszon látunk
előre, de sok minden olyat látunk ott, amit meg kell tennünk.